Relationsarbete vid mellanmål.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Det finns lite forskning kring mellanmålssituationen på fritidshemmen och relationsarbetet som händer där. Mellanmålet är en viktig del i verksamheten på fritidshemmen utifrån sociala samspel men även utifrån hälsa. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger möjliggör för socialt samspel mellan elever och elevers relationsarbete under mellanmålet. Frågeställningarna handlar om hur pedagogerna möjliggör för socialt samspel med elever och hur elever skapar och upprätthåller sina relationer under sitt deltagande i mellanmålet. Studien genomfördes genom att använda metoden observation av mellanmål på två olika fritidshem i Sverige under två veckors tid. Resultatet består av tre teman som analyserades fram. Dessa var samtalets betydelse, platsens betydelse samt aktivitetens betydelse för relationen. Pedagogerna använder sig främst av olika sorters samtal för att möjliggöra sociala samspel mellan eleverna. Det handlar om att starta samtal och inkludera elever i samtal vid borden och att pedagogerna presenterar kommande aktiviteter. Eleverna skapar och upprätthåller sina relationer genom placeringen och samtal om gemensamma intressen. Eleverna arbetar kontinuerligt på sina relationer och det sker både före, under och efter mellanmålet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)