"För jag ska rädda världen" : En diskursanalys om hur hållbarhet framställs i UR:s program för barn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Världen står inför hållbarhetsutmaningar som innefattar konflikter, fattigdom och naturkatastrofer. Forskning visar på vikten av att implementera hållbar utveckling som ämne redan i förskolan. Detta för att ge barn förståelse för vad begreppet innebär och hur hållbarhetsutmaningarna kan hanteras. Syftet med denna studie är att analysera hur hållbar utveckling framställs i utvalda barnprogram på UR Plays hemsida samt att urskilja dominerande diskurser om barn, vuxna och hållbar utveckling i barnprogrammen. Studiens metod tar avstamp i en kvalitativ metod vid insamling och analys av empiri, där ett målstyrt urval av barnprogram genomförs. Poststrukturalism tillsammans med Foucaults makt- och styrningsteori med begreppen governmentality, suveränitet och disciplin, står för studiens teoretiska ramverk. Med utgångspunkt i dessa samt med hjälp av diskursanalys och begreppet subjektspositioner besvaras studiens forskningsfrågor. Resultatet visar att barn positioneras som mer kompetenta än vuxna vid skapandet av en hållbar framtid, där vuxna i stället är mer belägna att ta hjälp av barnen. Miljödiskursen är den diskurs som i barnprogrammen anträffas vid flest tillfällen och som i sin tur öppnar upp för den sociala och ekonomiska diskursen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)