Sökning: "etik på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden etik på förskolan.

  1. 1. Förskollärares perspektiv : på etiska dilemman i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sabina Andersson; Ida Selvén; [2023]
    Nyckelord :Etik; etiska dilemman; konflikthantering; socialt samspel och ställningstagande.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares perspektiv på etiska dilemman som uppkommer vid början av konflikten. Studien utgår från intervjuer med förskollärare och forskning inom ämnet. I studien sammanfattas förskollärares tankar och erfarenheter av etiska dilemman vid konflikthanteringar. LÄS MER

  2. 2. Etik i förskolan:Gömd eller glömd? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på arbetet med barns lärande om etik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Feuk Maja; Strömberg Matilda; [2022]
    Nyckelord :Etik; Etiska dilemman; Förskola; Proximala utvecklingszon; Scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att skapa en djupare förståelse för förskollärares syn på arbetet med barns lärande och förståelse av etik i förskolan, med ett särskilt intresse för förskollärares egna agerande i dessa situationer. Studien har utgått från Vygotskijs sociokulturella teori. LÄS MER

  3. 3. "Om du klipper bort våra ansikten syns ju inte våra skratt!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2021]
    Nyckelord :Praktisk kunskap; förskola; pedagogisk dokumentation; Skolplattformen; digitala verktyg; barns inflytande; meningsskapande; New Public Management; kvalitet i förskolan;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen och hur mötet med ett sådant system kan bidra till att omforma mötet mellan förskollärare och barn. Utgångspunkten är en gestaltad situation från när förskolebarn riktade kritik mot fotodokumentation från en aktivitet de deltog i, som skapats i enlighet med Skolplattformens regelverk. LÄS MER

  4. 4. Förskoleundervisning och omsorg, som ett uttryck för etik i en postmodern diskurs : En kvalitativ studie av pedagogers syn på undervisning och omsorg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Veronica Söderman Revelj; [2020]
    Nyckelord :Pre-schooleducation; caregiving; postmodern discourse; discourse analysis;

    Sammanfattning : This study examines the early learning educators’ view on the framework of "caregiving" and "education" in preschool. A qualitative method has been used by conducting and analysing four in-depth interviews with four early learning educators. LÄS MER

  5. 5. "Vi kan ju tro att vi vet vad de vill" : Etiska aspekter inom pedagogisk dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Liv; Amanda Sollerman; [2020]
    Nyckelord :Dokumentation; pedagogisk dokumentation; etik; förskola; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra förskollärares förståelse av och arbete med pedagogisk dokumentation ur ett etiskt perspektiv. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma förskollärare och en förskolechef. LÄS MER