Näckrosbarn - blommor utan rötter : En kvalitativ studie om hur pedagoger diskuterar kring modersmålsarbetet i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Anna Brisenfeldt; Angelica Söderstjerna; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Förskolan är idag en arena för språklig mångfald. Studiens syfte var därför att redogöra för vad pedagogerna talar om i relation till sitt arbete med modersmål. Arbetet tar avstamp i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv och resultatet analyseras utifrån socialkonstruktivismen. Anledningen till att lyfta modersmål i förskolan är att forskning, skollagen och styrdokument visar att ett arbete med modersmål skall utföras. Studiens forskningsfrågor utgick från att söka svar på vilken vetskap som florerar, vilken kunskap som förmedlas samt vilka förutsättningar som skapas för att kunna uppnå de riktlinjer skollag och styrdokument beskriver gällande modersmålsarbetet. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer som utfördes med verksamma pedagoger inom förskolan. Studiens resultat visade en rådande ovetskap kring vilka språk som barngruppen företräder samt en kunskapsbrist då pedagogerna inte upplevde sig ha tillräckligt med kunskap gällande modersmål samt att det rådde delade meningar kring hur pedagogerna praktiskt skapade förutsättningar som stöd i arbetet. Slutsatsen blir att de verksamma pedagogerna i studien förmedlar en stark önskan om kunskapsutveckling inom arbetet med modersmål i förskolan, de förmedlar även att det praktiska arbetet till största del handlar om uppmuntran. Studiens didaktiska implikationer visade att pedagogerna bör reflektera över modersmålsarbetet samt utföra kartläggningar över vilka behov som representeras i barngruppen samt tillvarata de kunskaper som finns inom avdelningarna dvs. det kollegiala lärandet. Nyckelord: Modersmål, modersmålsstöd, språkutveckling, pedagoger, förskola, socialkonstruktivism

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)