Imageinvesteringar i allmännyttiga fastighetsbolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och jämföra vad imageinvesteringar kan innebära för allmännyttiga fastighetsbolag utifrån ledningens perspektiv. Vidare vill vi undersöka vilka imageinvesteringar som genomförs och hur de motiveras. Metod: Uppsatsen utgår från en kvalitativ ansats. Empiri har samlats in genom besöksintervjuer med tre allmännyttiga fastighetsbolag, AB Helsingborgshem, AB Höganäshem och AB Ängelholmshem. Innan intervjuerna genomfördes samlades sekundärdata in i form av relevant litteratur och vetenskapliga artiklar som har legat till grund för den teoretiska referensramen. Utifrån den teoretiska referensramen togs en intervjuguide fram som användes under insamlingen av primärdata. Slutsats: Slutsatser som dras är att imageinvesteringar kan ha olika innebörd för allmännyttiga fastighetsbolag. Till viss del genomförs imageinvesteringar för att leva upp till ägardirektiv genom att ta samhällsansvar men investeringarna genomförs även för att skapa abstrakta värden i form av attraktionskraft för intressenter och på sikt stärka fastighetsbolagets varumärke. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)