Sökning: "historielärare IT"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden historielärare IT.
1. Historielärares Historia : En undersökning om Umeås Historielärarutbildning
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : The point of this study is to understand how Umeå university’s curriculum for the subject of history evolved in the time period 1970 to 2015. Therefore, this study will analyze Umeå university’s curriculum for the course History AB 1, that is included in the history teacher training education. LÄS MER
2. Historiska källor på mellanstadiet : En studie om hur historielärare samtalar om och arbetar med källor i historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The encounter with historical artifacts can spark historical questions and create a connection to the past, arousing curiosity and a desire to understand the historical context. This power can be harnessed in history education, where learning to question, interpret, and use historical sources is essential to developing historical literacy. LÄS MER
3. "Vi ses bakom kulisserna" : Hur historielärare engagerar sina elever genom att göra historien levande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : In this study we wanted to compare how history teachers working in various stages in the compulsory school and high school bring history to life through artifacts and narrations and how it differed based on the students’ cognitive maturity. We also studied how the combination of artifacts, role-playing games and stories can affect students’ learning of history. LÄS MER
4. Samhällskunskapslärares ämnesdidaktiska överväganden vid val och användning av läromedel : En komparativ studie mellan samhällskunskapslärare vid högstadiet och gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Choosing appropriate teaching materials is a central part of a teacher’s workday, However, this central aspect has been missing from my teacher education. It is partly against that background that this study has been conducted. LÄS MER
5. Om inte jag som har kunskaper om det och kan förklara vad det beror på, vem ska då göra det? : En intervjustudie med verksamma historielärare om folk-mordsundervisning i grundskolans årskurs 7–9.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning; Jönköping University/Didaktik i SamhällsämnenaSammanfattning : .... LÄS MER