Sökning: "ramfaktorer"

Visar resultat 1 - 5 av 286 uppsatser innehållade ordet ramfaktorer.

  1. 1. "Det som man själv brinner för är ju det som kommer ta störst plats". En kvalitativ studie om förskollärares syn på pedagogiskt arbete med musik i förskola.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Caroline Billie Lindström; [2019-08-26]
    Nyckelord :musikdidaktik; musik i förskola; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Utgångspunkt för denna studie är frågan om huruvida förskollärare under utbildningen ges möjligheter att utveckla musikaliska färdigheter för att kunna erbjuda barn en pedagogiskt stimulerande miljö för musikalisk upplevelse och utveckling. Syfte är att undersöka vilka andra faktorer, förutom musikalisk kompetens, som har betydelse för vilken musikverksamhet som genomförs i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Stöd för en likvärdig bedömning - en tolkningsfråga? : En studie av några lärares erfarenheter av bedömningsstödet i svenska i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Kartby; Anna Lönnqvist; [2019]
    Nyckelord :Bedömningstöd; Intervju; Svenska; Läs- och skrivutveckling; Kartläggning;

    Sammanfattning : Bedömningsstödet i svenska har tagits fram för att stödja lärare i Sverige att göra en likvärdig bedömning av elevers läs- och skrivutveckling i de tidiga skolåren. Syftet med studien är att belysa lärares uppfattningar kring bedömningsstödet i svenska som ett kartläggningsmaterial och hur olika faktorer påverkar lärares möjligheter och begränsningar i genomförandet av bedömningsstödet. LÄS MER

  3. 3. Orientering - På vilka villkor? : En kartläggning av Växjös skolors förutsättningar för att bedriva orienteringsundervisning i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Louise Lundgren; [2019]
    Nyckelord :Förutsättningar; orientera; orientering; ramfaktorer; undervisning;

    Sammanfattning : Att kunna orientera sig är en av få specifika aktiviteter som uttryckligen är ett kunskapskrav eleverna måste uppnå för att bli godkända i ämnet idrott och hälsa. Utifrån det var syftet med studien att kartlägga hur förutsättningarna för att bedriva orienteringsundervisning i årskurs 6 ser ut på grundskolorna i Växjö tätort. LÄS MER

  4. 4. ”Engelskan måste steppa upp” : En kvalitativ studie om hur fritidsengelska integreras i lågstadiets engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Felicia Grufman; Lena Halléhn; [2019]
    Nyckelord :engelskundervisning; lågstadiet; fritidsengelska; motivation; Sverige;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att integreringen av fritidsengelska i skolans engelskundervisning har nämnts som ett sätt att höja elevers motivation i ämnet, handlar denna studie om huruvida ett antal svenska lågstadielärare faktiskt försöker att ta hänsyn till och bygga på elevers möten med engelska på fritiden, samt om de upplever att deras kompetens möjliggör detta. Data samlades in med hjälp av semistrukturerade intervjuer med 8 stycken 1-3-lärare från fyra olika skolor i Mellansverige. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg : En del av förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Forsmark; [2019]
    Nyckelord :preschool; digitization; digital tools; play; adequate digital skills; learning;

    Sammanfattning : Den digitala tekniken förändras ständigt, vilket innebär att människor behöver anpassa sig och utveckla sina färdigheter. Detta innebär även att förskolan behöver göra förändringar i sin verksamhet för att kunna ge barnen rätt möjligheter för att utveckla adekvat digital kompetens. LÄS MER