EN KLINGANDE PRODUKT : Musikskapande i högstadiets musikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Tidigare forskning har visat att musiklärare i större utsträckning än tidigare förhåller sig till styrdokumenten, men att det finns en bred spännvidd vad gäller deras definitioner av musikskapande. Syftet med den här undersökningen var att bidra med kunskap om musiklärares uppfattningar om musikskapande i högstadiet. Specifikt hur musiklärares definitioner av musikskapande förhåller sig till Skolverkets definition, hur musiklärare har uttryckt att ramfaktorerna påverkar undervisningen och bedömningen av musikskapande samt efter vilka kriterier musiklärare anger att de bedömer musikskapande. En enkätundersökning bestående av slutna och öppna frågor skickades ut till musiklärare och rektorer på utvalda skolor i Sverige. Enkäten besvarades av 28 respondenter. Resultatet antyder en diskrepans mellan hur musiklärare och Skolverket definierar musikskapande. Tillika indikerar resultatet att möjligheten till likvärdig undervisning och bedömning inom musikskapande påverkas av ramfaktorernas variation mellan olika skolor. En av de slutsatser som dras är att ytterligare forskning behövs inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)