Dynamisk Stabilitet : - Dagens regelverk IMO-Second Generation Intact StabilityCriteria applicerat på Finnbirchhaveriet

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Författare: Simon Colleen Mårtensson; Axel Macquart-moulin; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Rapporten handlar om applicering av regelverket Second Generation Intact Stability criteria(SGISc) på fartyget M/V Finnbirch. Stabilitet är en viktig egenskap för ett fartyg då det påver-kar drift, last och säkerhet. I grunden handlar det om ett fartygs förmåga att ta upp störningaroch återvända till sitt upprätta jämviktsläge. SGISc, framtaget 2020 av International MaritimeOrganization, är ett verktyg för att säkerställa denna förmåga genom att jämföra fartygsinfor-mation med olika krav och sjötillståndet fartyget förväntas befinna sig i. Syftet med rapportenär att förklara hur dynamisk stabilitet och SGISc fungerar samt att undersöka skeppet Finnbirchför att se om det går att identifiera brister i fartygets design. Finnbirch sjönk 2006 under för-hållanden där problem med dynamisk stabilitet misstänkts legat bakom förlisningen. Slutligenutforskades möjligheten att dra lärdomar om framtida fartygsdesign och hantering för att mins-ka olycksrisken. Projektet genomfördes med hjälp av MATLAB där de olika SGISc-kriteriernaimplementerades och där Finnbirch simulerades under olika scenarion. Resultaten visade attFinnbirch hade problem med stabilitetskriteriet gällande stabilitetsförlust i följande sjö, för bå-de nivå 1 och nivå 2 enligt SGISc. Stabilitetsförlust i följande sjö är en situation då skeppetplötsligt tappar stabilitet på grund av vågor av samma våglängd som skeppets längd som rörsig längs med båtens rörelse. Detta liknar scenariot då Finnbirch förliste. För att undvika dettascenario finns flera möjliga åtgärder att överväga. En strategi är att genomföra en ombyggnationav slingerkölar som visade sig blivit slitna. Ytterligare åtgärder inkluderar att öka bredden påfören och aktern på skeppet. Dessutom kunde det ha varit fördelaktigt att implementera has-tighetsbegränsningar eller begränsningar för tillåten sjögång under färd. Detta för att minimerarisken för instabilitet vid stabilitetsförlust i följande sjö. Genom att vidta dessa åtgärder kandet arbetas mot att minska risken för liknande incidenter och förbättra säkerheten till sjöss.En möjlig vidareutveckling hade varit att undersöka Finnbirch med de noggrannare kraven iSGISc, såsom Direct Stability Assessment eller utöka studien till flera fartyg för att få en störredatamängd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)