Elevtexter - från säck till påse : Hur gymnasieelever skiver "forskningsrapporter"

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Ida Robertsson; Fredrik Lorentzson; [2008]

Nyckelord: källor;

Sammanfattning: Vårt syfte med arbetet var att undersöka gymnasieelevers skrivande i samband med egen ”forskning” och frågeställningarna löd: • Vilken typ av textkategorier producerar eleverna i samband med sådan ”forskning”? • Vilka eventuella skillnader gentemot Nilssons grundskoleelever uppvisar vår undersöknings gymnasieelever? Vi har med hjälp av vårt empiriska material och utifrån givna teoretiska utgångspunkter sett att gymnasieelever i hög grad iklär sig rollen som omskapare, men nästan lika vanligt är det att deras egna röster hörs. I jämförelsen med Nilssons material framgick att elever med stigande ålder blir allt mindre benägna att kopiera, men allt mer benägna att omskapa och även i allt större utsträckning tillåter sig att släppa fram den egna rösten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)