KONST OCH LÄRA GER GUNST OCH ÄRA

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Sammanfattning: Den här forskningsöversikten ämnar undersöka samverkan mellan skola och museum i relation till våra frågeställningar; vilka förutsättningar finns för samverkan mellan skola och museum, vilka uppfattningar har lärare och museipedagoger om samarbetet dem emellan samt vilken påverkan och betydelse har museibesök för elevers lärande. Metoden för arbetet är litteraturstudier. I resultatet behandlas vilka förutsättningar som krävs för ett gott samarbete, likväl som vilka utvecklingsområden som framkommer i samband med samverkan mellan skola och museum. Resultatet visar att museum är ett pedagogiskt rum som är väl värt att värdesätta, samtidigt finns det fog för vidare forskning då förtjänsterna som museerna förväntas ge elevernas lärande inte alltid framgår. Konst och kultur borde vara till för alla men av resultatet kan vi utläsa att så inte alltid är fallet, därför behövs både bättre kommunikationsvägar, bättre infrastruktur och kulturpolitisk stöttning för att främja samverkan mellan skola och museum. Både lärare och museipedagoger verkar vilja ha en tätare och fördjupad samverkan, men deras uppfattning om hur det bör gå till skiljer sig ibland åt. För att eleverna ska förstå vikten av museibesök verkar det nödvändigt att de är väl införstådda med besökets syfte och att det knyter an till deras verklighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)