Utformning av applikation för att motivera till ökat läsande genom spelifiering

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Jens Van Laere; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det senaste decenniet har det synts en tydlig minskning i läsandet på fritiden bland vuxna. Eftersom det finns en tydlig koppling mellan läsning och utbildningsnivå har denna utveckling reella konsekvenser för samhället. Spelifiering är ett koncept som på senare år har applicerats på allt fler sammanhang, som i den framgångsrika appen Duolingo där användarna lär sig nya språk på ett underhållande sätt. Syftet med studien är att undersöka hur spelifiering kan användas för att utveckla en applikation som hjälper studenter att läsa mer på fritiden. Studien genomfördes i fyra steg: en förstudie, konceptfas, bearbetningsfas och detaljeringsfas. Under förstudien skaffades en uppfattning kring vilka hinder som målgruppen upplever när det kommer till läsning, och vilka funktioner som skulle kunna användas för att motivera till läsande på ett roligt sätt. Under konceptfasen togs olika koncept fram som utvärderades baserat på huruvida de kunde bemöta designutmaningarna som tagits fram genom förstudien. Under bearbetningsfasen utvecklades det valda konceptet till en färdig prototyp som integrerar olika belöningssystem som kretsar kring ett digitalt bibliotek som ägs av användaren. Slutligen testades prototypen på en grupp testanvändare och utvärderades för att sedan förbättras i Detaljeringsfasen. Användartesterna antydde att prototypen hade en god användbarhet och att funktionerna upplevdes av målgruppen som meningsfulla och motiverande. Resultatet av studien är en färdig prototyp som skapar motivation att läsa genom spel-liknande belöningssystem, tillsammans med sociala funktioner som låter användare dela med sig av sina tankar kring böcker de läst och visa upp sina bibliotek för omvärlden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)