"Hemmasittare" - arbetet med elever med problematisk skolfrånvaro ur ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Författare: Anastasia Dariou; Engberg Lovisa; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här studien undersöker hur lärare och specialpedagoger på lågstadiet F-3 ser på "hemmasittare"/problematisk skolfrånvaro och hur de arbetar med dessa elever. Det vanligaste skälen till problematisk skolfrånvaro är till exempel psykisk ohälsa, NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar), en känsla av utanförskap eller en negativ självbild. Syftet med studien är att öka kunskapen om lärares arbete med elever med problematisk skolfrånvaro. Särskilt fokus läggs på framgångsfaktorer. Frågeställningar som besvarar syftet är "Hur beskriver lärare sitt arbete med problematisk skolfrånvaro?" och "Vad betraktar lärare som framgångsfaktorer i arbetet med problematisk skolfrånvaro?". De teoretiska perspektiv som används är det relationella perspektivet och KASAM. Datamaterialet i undersökningen har samlats in genom en webbenkät som riktats till målgruppen lärare årskurs F-3 och specialpedagoger. Den insamlade data har analyserats genom kvantitativ innehållsanalys, där kategorier har skapats genom nyckelord. Studiens resultat visar att för att minska en problematisk skolfrånvaro behövs en god dokumentation på elevens skolnärvaro, individuella åtgärdsplaner, samt kontinuerliga uppföljningsmöten av dessa åtgärder med till exempel EHT (elevhälsoteam). 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)