Hur en flergångskasse kan utformas för att stimulera till köp och användning

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Ellen Almqvist; Mathilda Ekbladh; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Tillverkningen och förbrukningen av plast är en av världens största miljöbovar. 2020 införde Sveriges regering en ökad skatt på plastbärkassar i ett försök att minska användandet av plast. Ökningen har resulterat i ett högre pris på plastbärkassar, vilket motiverar konsumenten att använda flergångskassar i stället. Syftet med den här studien var således att ur ett hållbart perspektiv undersöka hur en flergångskasse, genom design, kan utformas för att öka köpintention; viljan att köpa en flergångskasse, samt öka användning; att konsumenten använder flergångskassen till flera ändamål och många gånger.För att, genom design, ta fram en optimal flergångskasse undersöktes både produktdesign samt grafisk design av kassen. I den inledande studien undersöktes målgruppens beteende kring användandet av flergångskassar. Den inledande studien satte en grund för hur designen skulle utformas och därför formulerades mål utifrån den inledande studiens resultat och analys. Målen har fungerat som en utgångspunkt dels vid konceptgenerering, dels värdering av designen. Designalternativen värderades dels genom användartest av tre prototyper av kassens funktion och produktdesign, dels genom en enkätundersökning där tre grafiska designkoncept presenterades. Från värderingen fick studien svar på hur en flergångskasse utformas för att stimulera till användning samt till köp.Efter värderingen av de olika designalternativen för såväl produktdesign som grafisk design kunde en slutgiltig design fastställas. Resultatet för produktdesignen blev en kasse i kvadratisk form med rektangulär botten, i ekologisk bomull med en större vattentät innerficka samt ett yttre fack för exempelvis en vattenflaska. Kassen har även två olika band, ett par längre och ett par kortare som fästs på insidan av kassen med knappar. För att tilltala målgruppen med kassens griska design användes karaktärer från barndomen som ett verktyg, och slutdesignen landade i en avbildning av den litterära figuren Babar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)