För barns ”bästa”? : En studie om dem yngre barnens villkor för inflytande och delaktighet i rutinsituationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Författare: Alexandra Stuxgren; Kinga Avevin; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Både Läroplanen för förskolan och Barnkonventionen lyfter barns perspektiv och att barns röster ska bli hörda i förskolan. Med detta i tankarna så valde vi vårt syfte med studien, att undersöka villkoren för de yngre barnens möjlighet till inflytande och delaktighet i förskolan. För att få svar på detta har vi använt oss av den kvalitativa metoden observationer och dokumenterat med hjälp av fältanteckningar.  Studiens teori grundar sig i Nel Noddings omsorgsetik, som i grund och botten bygger på relationer och har en central del i människors liv. Vi underbygger också vår analys till studier av Markström och Halldén, som beskriver olika strategier barn använder sig av för att skapa tid och rum för sina egna ändamål. De centrala begreppen inflytande och delaktighet finns också med som analysverktyg.  Resultatet av vår studie visar att yngre barn agerar och uttrycker sig på olika sätt för att få inflytande och delaktighet i på- och avklädningssituationer i hallen, vilka styrs av regler och normer. Barn använder sig av skilda strategier för att exempelvis göra motstånd mot verksamheten. En slutsats vi kunnat göra utifrån vårt resultat är hur central omsorgen är, eller bör vara och hur viktigt det är att som pedagog vara lyhörd och inkännande för varje enskilt barn.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)