Algoritmer i sociala medier : En kvalitativ studie om kunskapsnivåerna hos olika generationer gällande algoritmer och deras funktion

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Facebook, Instagram, TikTok och Snapchat var några av de mest kända sociala nätverken som användes av ett flertals människor världen över. Den sociala världen inom digitalismen utvecklades ständigt, drivet av algoritmer som skapade anpassade flöden för användarna. Men var användarna av dessa plattformar medvetna om att det var algoritmerna som styrde innehållet de såg på sina plattformar, och delade de olika generationerna liknande kunskaper om dessa algoritmer, eller fanns det skillnader? Är de som växte upp i den digitala världen mer medvetna om algoritmer än den äldre generationen?  Denna uppsats lyfte fram och besvarade dessa frågor i syfte att öka förståelsen kring dem.  För att samla data till denna undersökning och möjliggöra dess genomförande utfördes kvalitativa undersökningar med två olika generationer. Generation X, födda mellan åren 1960 och 1980, samt Generation Z, födda mellan 1990 och 2000. En semistrukturerad intervjumetod användes, och totalt intervjuades 11 personer. Sex av dessa tillhörde den äldre generationen, medan fem tillhörde den yngre generationen.  Efter att ha samlat in och analyserat datan från intervjuerna drogs slutsatsen att den yngre generationen hade en större kunskap om algoritmernas tillämpning på sociala medier jämfört med den äldre generationen. En möjlig förklaring till detta var att de hade vuxit upp i en mer digitaliserad värld. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)