Sökning: "Generation X och Z"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden Generation X och Z.

  1. 1. Ålderns påverkan på ledarskapspreferenser : En granskning av sambandet mellan ålder och ledarskapspreferenser bland HR-anställda i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ebba Atle; [2024]
    Nyckelord :HR; Human Resources; Leadership preferences; Transformative leadership; Transactional leadership; Laissez faire-leadership; Generational differences; Baby Boomers; Generation X; Generation Y; Generation Z.; HR; Human Resources; Ledarskapspreferenser; Transformativt ledarskap; Transaktionellt ledarskap; Laissez faire-ledarskap; Generationsskillnader; Baby Boomers; Generation X; Generation Y; Generation Z.;

    Sammanfattning : Ledarskapsteori är ett viktigt ämne inom forskning, för att göra det möjligt att optimera prestation och trivsel hos medarbetare i organisationer. Det skapar även möjligheter för ledare att anpassa sig efter sina medarbetare och skapa trivsamma och produktiva arbetsplatser. LÄS MER

  2. 2. Influencer marketing inom hudvårdsbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters attityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mikaela Isacson; Danayit Yibrah; [2024]
    Nyckelord :Social media; Influencer marketing; Attitude; Purchase intention; Interaction; Trust.; Sociala medier; Influencer marketing; Attityd; Köpintention; Interaktion; Förtroende.;

    Sammanfattning : Datum:   2024-01-04 Nivå:    Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Akademi:   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens  Universitet.  Författare:   Danayit Yibrah   &   Mikaela Isacson                     (00/12/10)                 (99/02/26) Titel:    Influencer marketing inom hudvårdsbranschen Handledare:   Pejvak Oghazi Nyckelord:   Sociala medier, Influencer marketing, Attityd, Köpintention,  Interaktion, Förtroende. LÄS MER

  3. 3. ”VARFÖR SKA JAG STIRRA MIG BLIND PÅ EN KROPPSDEL NÄR JAG HAR EN KROPP SOM FUNGERAR?”. En kvalitativ fokusgruppstudie om kvinnor ur olika generationers åsikter och tankar kring skönhetsideal, baserat på medieutbudet under uppväxten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofie Lindén; [2023-10-03]
    Nyckelord :Skönhet; skönhetsideal; kvinnor; mediegenerationer; medier;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this essay is to examine women’s perceptions from different generations linked to beauty ideals and the media selection during their childhood. To achieve the purpose of this study, three questions have been formulated to gain a deeper understanding on the subject. LÄS MER

  4. 4. Varför arbeta? - En studie om värderingar, motivation och organisatorisk lojalitet hos arbetande generationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Tilda Bergström; Farida Yagoube; [2023-09-07]
    Nyckelord :Generation; Motivation; Organisatorisk lojalitet; Värdering;

    Sammanfattning : This paper aims to investigate if there are any differences between the now working generations (Baby Boomers born 1946-1964, Generation X born 1965-1980, Generation Y born 1981-1994 and Generation Z born 1995-2010) with regards to how they value different aspects of working life, as well as to what degree they consider these aspects motivational. Additionally, it aims to clarify if there are differences in the degree of commitment members of the different generations feel toward their employers. LÄS MER

  5. 5. Nästa generationens investerare i det moderna samhället : En kvantitativ studie om likheter och skillnader mellan generation X och Z i hur hållbarhet, makroekonomiska faktorer och sociala medier påverkar investeringsbeteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Oskar Törnfeldt; Martin Ageman; [2023]
    Nyckelord :Investeringsbeteende; Generation X; Generation Z; Hållbarhet; ESG; Konjunktur; Inflation; Sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Från Stockholms Fondbörs till dagens teknologiskt drivna samhälle har svenska investerare fortsatt att göra affärer på börsen i över ett sekel. Samhället är under ständig utveckling och i en tid med ekonomisk osäkerhet, hög inflation och ökande hållbarhetsfokus är det av betydelse att förstå hur externa faktorer påverkar investeringsbeteende. LÄS MER