Nästa generationens investerare i det moderna samhället : En kvantitativ studie om likheter och skillnader mellan generation X och Z i hur hållbarhet, makroekonomiska faktorer och sociala medier påverkar investeringsbeteende

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Bakgrund: Från Stockholms Fondbörs till dagens teknologiskt drivna samhälle har svenska investerare fortsatt att göra affärer på börsen i över ett sekel. Samhället är under ständig utveckling och i en tid med ekonomisk osäkerhet, hög inflation och ökande hållbarhetsfokus är det av betydelse att förstå hur externa faktorer påverkar investeringsbeteende. Detta gäller särskilt vid jämförelse mellan två olika generationer - Generation X och Z - som vuxit upp under skilda omständigheter och därav har olika uppfattningar om en digitaliserad och hållbar värld. Dessa faktorer präglar deras förhållningssätt och beteende, hur de väljer att investera sina pengar förväntas därför också skilja sig åt. Samtidigt har ett hållbarhetsfokus aldrig varit större än nu, där de senaste generationerna blivit allt mer informerade av samhället om att vara miljömedvetna. Människor tar hänsyn till dessa aspekter oavsett om det sker medvetet eller omedvetet. Följaktligen ser författarna vikten av att förstå hur människor har anpassat sig till förändringarna och förutse faktorer som kan påverka nästa generation av investerare. Genom att direkt jämföra generation X och Z kan det öka förståelsen om generationernas investeringsbeteende idag men också i framtiden.  Syfte: Studiens syfte är att genomföra en empirisk jämförelse mellan generation X och generation Z för att undersöka likheter och skillnader när det gäller deras investeringsbeteende, avseende påverkan av de externa faktorerna hållbarhet, makroekonomiska faktorer och sociala medier. Syftet är vidare att ge användbara insikter om framtida investeringsbeteenden och trender, vilket kan vara till nytta för investerare i modern tid och framåt.  Metod: Studien anammar en kvantitativ forskningsmetod. Datainsamlingen sker genom en internetbaserad enkätundersökning med respondenter ur generation X och Z. Respondenternas svar granskas med statistiska test och analyser. I studien tillämpas en abduktiv forskningsansats där en växelverkan mellan induktion och deduktion föreligger.  Slutsatser: De dragna slutsatserna i studien omfattar uppfunna likheter, skillnader samt identifierade mönster och trender mellan generationernas investeringsbeteende. Generationerna uppvisar i generella drag en lika inställning och beteende för påverkan av hållbarhet och makroekonomiska faktorer. Användningen och påverkan av sociala medier visas vara större hos generation Z än generation X.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)