Sökning: "Market forms"

Visar resultat 1 - 5 av 706 uppsatser innehållade orden Market forms.

  1. 1. EMV - köps för att det är billigt, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Reuterwall; Austeja Jagintaviciute; Klas Ekstrand; [2024]
    Nyckelord :Egna märkesvaror; EMV; attityd; konsumentbeteende; lågkonjunktur; inflation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER

  2. 2. När passar man egentligen in? : En litteraturstudie om arbetslöshet bland personer med utländsk bakgrund.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Farzaneh Jafari; [2024]
    Nyckelord :arbetsmarknad; utlandsfödda personer; personer med utländsk bakgrund.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att sammanställa tidigare forskning kring arbetslöshet bland utlandsfödda personer respektive personer med utländsk bakgrund samt de skillnader som fanns gällande arbetslöshet bland utlandsfödda personer och personer med utländsk bakgrund. Syftet besvaras genom följande frågeställningar: ”Vilka orsaker ligger till grund för arbetslösheten bland utlandsfödda personer respektive personer med utländsk bakgrund?” samt ”Vilken skillnad finns gällande arbetslösheten mellan utlandsfödda personer och personer med utländsk bakgrund?”. LÄS MER

  3. 3. Sustainability practices on the Second-Hand Market. A Comparative Analysis of a For-Profit and Non-Profit Second-Hand organization

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Fahle; Alice Fischer; Ebba Nyström; [2023-09-22]
    Nyckelord :Not-for-profit; For-profit; Second-hand; Circular Economy; Sustainability;

    Sammanfattning : Reusing clothing through second-hand consumption can aid the shift towards circular economies by extending the lifespan of clothes. In the past, non-profit organizations have dominated the second-hand market in Western Europe. LÄS MER

  4. 4. Syrian Refugees in Turkey: An Analysis of Role of the Labour Exploitation in their Integration into the Labour Market

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Şebnem Çerçel; [2023-02-14]
    Nyckelord :Labour exploitation; vulnerability; consent; control; coercion; Syrian refugees; Turkish labour market; integration;

    Sammanfattning : This study investigates the role of labour exploitation in the integration of Syrian refugees into the Turkish labour market. Vulnerability, control, and consent are key elements in shaping labour exploitation. Informal employment among Syrian refugees is common both within the formal and informal sectors, which makes the line between them blurry. LÄS MER

  5. 5. Prototyping Tool for Large Scale Interactive Experiences

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för designvetenskaper

    Författare :Venkata Satya Anurag Gargeya Unnava; Yiyang Liu; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality; Augmented Reality; Interactive Content; Large Scale Interactive Content; Visualizer; Simulations; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In the age where entertainment is the driving force behind the functioning of large industries, companies like SONY have figured out a way to market their entertainment content including movies, music, and games using large-scale interactive marketing and promotional content. Building and testing such content before it is released on large and complex devices is a continuously challenging task and there have been efforts both in academia and industry made to ameliorate this content production workflow. LÄS MER