EMV - köps för att det är billigt, eller?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. Metod: Studien använder sig av en kvantitativ forskningsmetod. Enkät användes som insamlingsmetod av data och 176 personer deltog i studien. För att kunna analysera den insamlade datan användes statistikverktyget SPSS där 2-test utfördes för att kunna se om resultatet från den insamlade datan var signifikant. Resultat: Studien visar att 70% av respondenterna uppfattar att deras ekonomi har blivit påverkad på ett negativt sätt under rådande lågkonjunktur i Sverige. På samma gång visar resultatet även att konsumenter har utvecklat en mer positiv attityd mot EMV under lågkonjunkturen. Detta kan därför visa på en positiv EMV-attityd och den upplevda ekonomiska situationen i Sverige. Slutsats: Studien visar att det finns ett samband mellan upplevd försämrad ekonomi och EMV-attityd. Däremot går det inte att dra några generella slutsatser på grund av urvalet, dock är resultatet applicerbart på en ung befolkning med låg- eller medelinkomst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)