Sökning: "frågeställningar mobbning"
Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser innehållade orden frågeställningar mobbning.
1. Unga vuxna utanför arbetsmarknaden : -En narrativ studie om NEET ungdomars upplevelse av sina förutsättningar och möjligheter att etableras på arbetsmarknaden
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning Tidigare forskning visar att unga vuxna i NEET gruppen med tiden blir mer passiva och tappar motivationen i förhållande till att söka arbete (Brynner & Parsons, 2002, 299–307). Chelsom Vogt et al. LÄS MER
2. Unga immigranters upplevelser av inkludering/exkludering i svensk gymnasieskola
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Tidigare undersökningar påvisade i sina resultat att immigranter upplever någon form av social inkludering i introduktionsklass, och social exkludering i ordinarieklass. Mot bakgrund i tidigare forskning visades det pågå en samhällsdiskussion om detta ämne, vilket är inspirationen till denna studies forskningsområde. LÄS MER
3. Trygghetsteamets perspektiv om implementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolan : Två fokusgruppsintervjuer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattningsvis handlar studiens syfte om att undersöka implementeringen av antimobbningsmodeller i två olika skolor. Våra frågeställningar fokuserar på varför denvalda modellen används, hur trygghetsteamet arbetar med implementeringen av denvalda modellen, vilka faktorer och perspektiv betonar trygghetsteamet vidimplementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolorna, samt hur faktorerna påverkartrygghetsteamets arbete. LÄS MER
4. Lärares förebyggande arbete mot mobbning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Uppsatsen handlar om det förebyggande arbetet mot mobbning i skolan. Syftet är därmed att belysa hur några lärare engagerar sig i och förebygger mobbning i skolan. LÄS MER
5. "Fantomen har tusen ögon och tusen öron", det borde skolan också ha : Effektiva preventiva och behandlande insatser mot mobbning i skolmiljö
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka preventiva och behandlande effektiva insatser det finns för att motverka mobbning i skolmiljö. Redan under tidigt 70-tal började mobbning betraktas som ett socialt problem. Än idag är mobbning i svenska skolan ett återkommande problem där allt fler upplever att de är utsatta. LÄS MER
