Sökning: "frågeställningar mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden frågeställningar mobbning.

  1. 1. En skola fri från verbal mobbning. En studie av gymnasieskolans specialpedagogers perspektiv om förebyggande arbete mot verbal mobbning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sara Pejman; [2020-04-01]
    Nyckelord :verbal mobbning; förebyggande arbete och åtgärder; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om verbal mobbning i två gymnasieskolor. Mer precist beskrivs fyra specialpedagogers syn på det förebyggande arbetet som sker mot verbal mobbning. LÄS MER

  2. 2. ”Någon som bryr sig” En kvalitativ enkätstudie om elevers uppfattningar om vad som kan vara orsaker till skolfrånvaro samt hur skolor kan arbeta förebyggande och åtgärdande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Bohlén; Elisabeth Ågren; [2020-01-16]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; school absenteeism; digitala medier; digital medias; systemteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka elevers uppfattningar om faktorer som kan orsaka skolfrånvaro och vad de anser skolan skulle kunna göra för att öka närvaron. Då orsakerna till frånvaro kan vara flera har studien valt att särskilt belysa digitala mediers eventuella påverkan. LÄS MER

  3. 3. Får jag vara med? –En analys av hur mobbning gestaltas i två bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Fagerlund Larsson; [2020]
    Nyckelord :Mobbning; bilderbok; skola; barnlitteratur; Elin Bisander; Carina Wilke; text och bild;

    Sammanfattning : Detta är en analys av hur mobbning gestaltas i två bilderböcker. Skolverket (2019) skriver att skolan ska se till att ingen människa blir utsatt för diskriminering, förtryck eller kränkande behandling och ett hjälpmedel läraren kan använda sig av i klassrummet för att förebygga mobbning är bilderboken (s.10). LÄS MER

  4. 4. "Vart jag än gick följde de efter mig" : - En Kvalitativ studie av tre självbiografier om mobbning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ann-Lorin Chabo; Nagehan Pek; [2020]
    Nyckelord :mobbning; skola; förövare; offer; självbiografi;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the victim’s descriptions of the perpetrators actions based on three autobiographies. The autobiographies Ni vann aldrig (2018), Jag finns (2010) and En mobbads minnen (2006) are based on the authors' subjective experiences of the bullying in school. LÄS MER

  5. 5. Stallet - En emotionellt laddad miljö : En kvalitativ studie om ridskoleryttares och privatryttares emotioner i stallet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Mikaela Jakobsson; Sofie Heinered; [2019]
    Nyckelord :Stable culture; community; interaction; emotions; authority; roles; human animal studies; Stallkultur; gemenskap; interaktioner; emotioner; makt; roller; human animals studies;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur människor emotionellt påverkas av att befinna sig i stall utifrån de relationer och interaktioner som förekommer där, både människor emellan men också mellan människa-häst. Som en del av syftet jämförs ridskoleryttare och privatryttares emotioner. LÄS MER