Sökning: "studie val"

Visar resultat 1 - 5 av 4581 uppsatser innehållade orden studie val.

  1. 1. Balansen mellan under- och översäljning En kvalitativ studie om ett miljömässigt legitimitetsproblem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christian Sunesson; Jonas Gustafsson; [2021-06-30]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det råder delade meningar om hållbar marknadsföring kan ses som etiskt riktigt och det finns många fördelar och nackdelar med att kommunicera sina prestationer kopplade till hållbarhet. Greenwashing är ett välkänt begrepp som beskriver när kommunikationen för miljöarbetet överstiger prestationen, och kan också nämnas som översäljning av densamma. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetskrav på underleverantörer belägna i riskområden En studie om hållbarhetskrav ur ett CSR-perspektiv applicerat på underleverantörer i riskområden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erica Ingner; Sophia Thorsell; [2021-06-30]
    Nyckelord :CSR; val av leverantör; underleverantör; hållbarhet; riskområde; CSR; supplier evaluation; subcontractor; sustainability; risk area;

    Sammanfattning : Background/problem: An increased interest in sustainability from stakeholders and customershave led to the importance of making sure that all parties in the supply chain are meeting the company’s sustainability requirements (Grimm, Hofstetter & Sarkis, 2018). Constantlyreviewing and checking your subcontractors is considered a complex problem since manycompanies do not directly contact their subcontractors themselves (Andersen & Skjoett- Larsen,2009). LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsmärkningarnas påverkan vid konsumenters val av kaffe En kvalitativ studie ur ett konsumentperspektiv på hållbarhetsmärkningar på kaffe

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ifrah Muhudin; Kajsa Pålsson; [2021-06-30]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbarhetsmärkt kaffe; Hållbarhetsmärkningar; Köpbeteende; Konsumtionstrend; Betalningsvilja; Attityder.; Sustainability; Sustainability labeled coffee; Sustainability labels; Buying behaviours; Consumption trend; Willingness to pay; Attitudes.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate, increase understanding of Swedish consumers' perceptions and attitudes towards sustainability labels on coffee products including the factors that influence consumers' choices when buying coffee. The essay is based on a qualitative method complemented by quantitative elements. LÄS MER

  4. 4. VILJANS VAL En kvantitativ studie om valdeltagande i Europaparlamentsvalet 2019 med fokus på motivation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Lord; [2021-04-09]
    Nyckelord :Valdeltagande; politisk motivation; Europaparlamentsvalet 2019; EU; Europaparlamentsvalsundersökningen; Political motivation; political participation; voter turnout;

    Sammanfattning : The voter turnout in the elections to the European Parliament have historically been low among the citizens in the European Union, including Sweden. Previous research shows that voting participation can be influenced by different factors. This thesis will focus on the individual factors, primary different concepts of political motivation. LÄS MER

  5. 5. Värdeskapande kommunikation - en studie om content marketing som strategiskt arbetssätt bland svenska marknadsavdelningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jessica Hansson; [2021-04-06]
    Nyckelord :content marketing; strategisk kommunikation; innehåll;

    Sammanfattning : Studien visar att företagen uppfattar begreppet content marketing väldigt olika vilket synliggörs i deras prioriteringar, arbetssätt och resurser. Utifrån informanternas svar är det tydligt att det existerar skilda uppfattningar om begreppet content marketing och dess innebörd. LÄS MER