Sökning: "LÄRANDE"

Visar resultat 1 - 5 av 20432 uppsatser innehållade ordet LÄRANDE.

  1. 1. Digitaliseringens utmaningar på revisorsyrket samt hanteringen av utmaningarna

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Edvin Beckne; Simon Dahlgren; [2020-07-08]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: I takt med digitaliseringens framfart så kommer detta att ställa vissa krav på revisionsyrket. Det finns förväntningar på konkurrensfördelar associerat med digitala tjänster som revisionsbyrån förväntas kunna erbjuda. LÄS MER

  2. 2. Vad berättas om arbete med jämställdhet inom det utbildningspedagogiska fältet för yngre barn? En systematisk forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Strand; [2020-07-03]
    Nyckelord :pedagogisk verksamhet för yngre barn; Förskola; jämställdhetsarbete; jämställdhet; genus; pedagogik; normkritisk pedagogik; kön; identitet;

    Sammanfattning : Within pedagogical education for young children both nationally and internationally, work isconducted on issues of equality, equity and gender identity. In terms of activities around the world, Swedish preschool are in many ways unique when it comes to equality work. LÄS MER

  3. 3. De andra eleverna och (icke) likvärdighet – en systematisk forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Yasmine Palma Pyykönen; [2020-07-02]
    Nyckelord :pedagogiskt bemötande; elever; minoritetselever; grundskola; andrafiering; skolresultat; likvärdighet;

    Sammanfattning : Under de senare åren har det kommit att synas ett allt större skolresultats gap mellan minoritetselever och majoritetselever i den svenska skolan. Resultats gapet har kommit att presenteras som en reaktion på en växande ojämlikhet gällande likvärdigheten mellan och inom skolor i landet. LÄS MER

  4. 4. Ämnesintegrering – En fenomenografisk studie om F-3 lärares uppfattningar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Therése Ellington; [2020-07-01]
    Nyckelord :temaarbete; lärare i åk F-3; intervjuer;

    Sammanfattning : Ämnesintegrering är ett problematiskt begrepp med många synonymer och tolkningar. Läroplaner har betonat det på skilda sätt och forskning har olika utgångspunkter och definitioner. Syftet med den här studien är att undersöka vilka uppfattningar F-3 lärare har om ämnesintegrering. Två frågeställningar har mynnat ut från detta syfte. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Annika Hedin Sjöholm; [2020-07-01]
    Nyckelord :undervisning; ämnesintegrering; tema; didaktisk triangel; lärare i åk F-3; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. Forskningen visar fördelar och nackdelar med den ämnesintegrerade undervisningen. LÄS MER