Sökning: "studie val"
Visar resultat 16 - 20 av 5594 uppsatser innehållade orden studie val.
16. Förskollärares uppfattningar om och arbete med högläsning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I förskolemiljön utgör högläsning ett pedagogiskt verktyg som förskollärare kan tillämpa för att främja barns språkutveckling och understödja sociokulturellt lärande. Enligt läroplanen för förskolan bör högläsning vara en del av förskolans vardag, men det exakta utförandet överlåts till förskollärarens egna pedagogiska bedömningar. LÄS MER
17. Ett eget val eller ett resultat av någonting annat ? - En kvalitativ studie om omständigheter kring ungdomars personliga målsättningar utifrån internt och externt kontroll-lokus
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this study was to investigate how young people think about their chosen goals and the possibilities of reaching them, as well as whether they associate these goals and possibilities with internal and/or external circumstances. Six first- and third-year high school students were interviewed using a semi-structured interview guide. LÄS MER
18. Vem bär ansvaret? : En kvalitativ studie om socialsekreterares och behandlares erfarenheter i samverkan kring beroendeproblematik och psykisk ohälsa.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Missbruksproblematik är ett globalt samhällsproblem som kräver insatser, särskilt från verksamheter som socialtjänsten. Missbruk i kombination med psykisk ohälsa är komplextoch utmanande för individen. Det innebär att socialsekreterare, vårdpersonal och behandlare behöver samverka för att uppnå effektiv behandling. LÄS MER
19. Språklig och berättarteknisk komplexitet i långa litterära bokserier riktade till F-3 : En språk- och litteraturdidaktisk studie av långserieböcker och deras lärarhandledningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur elevers möjlighet till språklig utveckling och utveckling av litterär repertoar kan påverkas av läsning av långserieböcker och det innehåll som de tillhörande lärarhandledningarna lyfter fram. Vidare kommer en diskussion om lärarens kompensatoriska uppdrag att föras i förhållande till läsintresse, litterär repertoar och lärarhandledningarnas didaktiska val. LÄS MER
20. Barns meningsskapande i förskoleundervisning med hjälp av tillgängliga resurser : En kvalitativ studie utifrån perspektivet design för lärande
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om hur förskollärares och barnskötares val av resurser i undervisningen kan påverka barns meningsskapande i lärandet. Tidigare studier visar att det finns en problematik i att kunna anpassa undervisning efter varje barns behov, vilket kan kopplas till brist på engagemang och kompetens bland personal samt stora barngrupper. LÄS MER