Influencer marketing inom hudvårdsbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters attityd och köpintention

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Datum:   2024-01-04 Nivå:    Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Akademi:   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens  Universitet.  Författare:   Danayit Yibrah   &   Mikaela Isacson                     (00/12/10)                 (99/02/26) Titel:    Influencer marketing inom hudvårdsbranschen Handledare:   Pejvak Oghazi Nyckelord:   Sociala medier, Influencer marketing, Attityd, Köpintention,  Interaktion, Förtroende. Forskningsfrågor:  Hur påverkar influencer marketing konsumenters attityd och köpintention gentemot hudvårdsprodukter?I vilken utsträckning påverkar influencer marketing konsumenters attityd och köpintention hos Gen Z i jämförelse med Gen X? Syfte:    Uppsatsen avser att undersöka hur influencer marketing påverkar  konsumenters attityd och köpintention gentemot hudvårdsprodukter samt analysera eventuella skillnader mellan Generation Z och Generation X. Metod:   Uppsatsen bygger på en kvantitativ metod med deduktiv ansats.  Empirisk data har samlats in via en enkätundersökning och  analyserats med hjälp av SPSS.  Slutsats:   Influencer marketing har en påverkan på konsumenters attityd och  köpintention. Gen Z påverkas i större utsträckning. Exponeringpåverkar interaktiv attityd och förtroendeingivande köpintention hos främst hos Gen Z.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)