Sökning: "mediegenerationer"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet mediegenerationer.

  1. 1. ”VARFÖR SKA JAG STIRRA MIG BLIND PÅ EN KROPPSDEL NÄR JAG HAR EN KROPP SOM FUNGERAR?”. En kvalitativ fokusgruppstudie om kvinnor ur olika generationers åsikter och tankar kring skönhetsideal, baserat på medieutbudet under uppväxten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofie Lindén; [2023-10-03]
    Nyckelord :Skönhet; skönhetsideal; kvinnor; mediegenerationer; medier;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this essay is to examine women’s perceptions from different generations linked to beauty ideals and the media selection during their childhood. To achieve the purpose of this study, three questions have been formulated to gain a deeper understanding on the subject. LÄS MER

  2. 2. Native advertising: Vilseledande reklam förklädd till journalistik? : En explorativ jämförelsestudie av två mediegenerationers inställning till native advertising

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Ida Söderlund; Romina Zomegnan; [2022]
    Nyckelord :native advertising; förtroende; mediegenerationer; reklam; journalistik;

    Sammanfattning : Annonsformen native advertising är ett växande koncept i Sverige. Studier har visat att det föreligger svårigheter i att skilja native från redaktionell text, samt att förtroendet till både publicister och journalistik påverkas av den. LÄS MER

  3. 3. Är det digitala det nya normala? : En jämförelsestudie av två generationer kvinnor och deras digitala medieanvändning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Amy Harrison; Linnea Strand; Emma Westin; [2018]
    Nyckelord :digital media; generations; women; media use; media generations; digitala medier; generationer; kvinnor; medieanvändning; mediegenerationer;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze women’s use of digital media in their everyday life and how they reflect on their use. We chose this field of studies because of our interest in the differences and similarities within generational media usage. LÄS MER

  4. 4. Män som marknadsföring : En kvantitativ studie om män och maskulinitet i reklam riktad till olika mediegenerationer genom olika TV-plattformar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Fredrik Hjortblad; [2014]
    Nyckelord :Gender; masculinity; advertisement; media generations; generations; quantitative content analysis; Genus; maskulinitet; reklam; mediegenerationer; generationer; kvantitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera hur män och maskulinitet framställs i reklam riktad till olika mediegenerationer genom olika TV-plattformar. Frågeställningarna har sitt fokus i att tydliggöra hur männen framställs i reklaminslagen genom bland annat hur de agerar, vilka personlighetstyper som uppvisas och även vilka likheter och skillnader som kan påvisas mellan de olika mediegenerationerna. LÄS MER