Sökning: "digitala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 791 uppsatser innehållade orden digitala medier.

  1. 1. ”DET ÄR PRISET JAG BETALAR” - En kvalitativ studie om riktad reklam på Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lina Alrutz; Amanda Granfeldt; Jenny Vilhelmsson; [2021-03-04]
    Nyckelord :Riktad reklam; Facebook; personlig data; integritet; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att se om riktad reklam uppfattas som positivt eller negativt. Dettakommer att göras genom att se på hur folk över 50 år ser på fenomenet samt hur de ser på hur deras personliga integritet behandlas i samband med den riktade reklamen. LÄS MER

  2. 2. ATT GÖRA SIN RÖST HÖRD Hur fungerar tal-till-text-verktyg som skrivhjälpmedel för personer med afasi?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Hanna Hansson; Magdalena Andersson; [2021-02-12]
    Nyckelord :afasi; automatisk taligenkänning; skrivande; tal-till-text-verktyg; digitala hjälpmedel; aphasia; automatic speech recognition; writing; speech-to-text-technology; digital assistive technology;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate if speech-to-text-technology could facilitate writing for people with aphasia, and if there was a difference in dictation accuracy between two persons with aphasia and two persons without known neurological disease. Dictation accuracy is how correctly the speech-to-text-technology transcribed what was spoken. LÄS MER

  3. 3. Barnets digitala rättigheter - en analys av vilket rättsligt skydd som finns för barnets privatliv och integritet i barnkonventionen vid föräldrars exponering av barnet på sociala medier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lisette Andersson Olsson; [2021-02-09]
    Nyckelord :Sharenting; Barnrätt; Rätten till privat- och familjeliv; Integritet; Sociala medier; Barnkonventionen; Barnets bästa;

    Sammanfattning : Det har sedan digitaliseringens framfart blivit allt vanligare att föräldrar publicerar bilder, videos och information om sina barn på sociala medier, särskilt när barnet befinner sig i känslomässiga tillstånd. Samhällsdebatten såväl som den rättsliga debatten har uppmärksammat att sådana publiceringar kan kränka barnets rättigheter. LÄS MER

  4. 4. Hur den digitala reklamen för alkoholfri öl uppfattas av ungdomar i åldrarna 18-22

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Matilda Hellberg; Marcus Nord; [2021]
    Nyckelord :alkoholfri; alkohol; reklam; ungdomar; uppfattning; påverkan; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande uppsatsarbete undersöker om den digitala reklamen för alkoholfri öl, i detta fall “Norrlands Guld motrörelsen”, påverkar ungdomar i åldrarna 18-22. För att kunna svara på detta gjordes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fem ungdomar i den angivna åldern. LÄS MER

  5. 5. Från objekt till tjänst : konsekvenser för folkbibliotek vid hantering av e-medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV); Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Marika Landenmark; Sophie Leinonen Larsson; [2021]
    Nyckelord :Digital transformation; digitalisering; digitala tjänster; e-böcker; ljudböcker; folkbibliotek;

    Sammanfattning : This Bachelor's thesis in Library and Information Science (LIS) aims to investigate the uprising of the digital collection mainly focusing on e-books and audiobooks of the public libraries in Sweden. The study also aims to create an understanding of consequences that affects the public libraries in the age of digital transformation. LÄS MER