Vad kännetecknar en bra lärare? En intervjustudie av lärares och elevers syn på vilka egenskaper som kännetecknar en bra lärare

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Kristoffer Holm; Mikael Hansson; Robin Demen; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka vad elever och lärare anser vara bra/dåliga lärarstilar samt se hur elevernas respektive lärarnas syn relaterar till varandra. Finns det likheter eller skiljer sig elevers och lärares syn på detta område?Frågeställningar: Hur skildrar lärare en bra lärare? Hur skildrar lärare en dålig lärare? Hur skildrar elever en bra lärare? Hur skildrar elever en dålig lärare? Hur relaterar elevernas och lärarnas uppfattningar till varandra?Metod: Undersökningen är genomförd med hjälp av kvalitativa intervjuer med ett antal elever från en gymnasieskola och lärare från blandade skolor. Inför intervjuerna studerade vi litteratur och forskning kring ämnet.Resultat: Resultatet visar att lärarnas och elevernas syn på vilka bra egenskaper en lärare bör besitta stämmer i stort sett överens. I huvudsak ansågs engagemang, humor, rättvisa, pedagogisk förmåga och att brinna för sitt yrke som bra läraregenskaper, något som även stämde väl överens med tidigare undersökningar och litteratur. Några egenskaper såsom rättvis, social och skapa trygghet skiljde de intervjuade grupperna åt. En dålig lärare kännetecknades i huvudsak genom att vara ostrukturerad, oengagerad, svårt för samarbete, svårt för kritik och saknar pedagogisk förmåga. Detta belystes inte i litteraturen men undersökningen lyfter ändå fram dessa egenskaper. Resultatet visar även att det troligen är mycket svårt att bemästra samtliga bra egenskaper eftersom olika individer har olika uppfattningar om vad som anses som bra eller dåliga egenskaper. Uppsatsen förespråkar en alternativ väg där en egen personlig stil rekommenderas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)