Hur bemöts barns sexuella uttryck i förskolan? : Kvalitativ intervjustudie som skildrar pedagogerserfarenheter av och förhållningssätt till förskolebarns sexualitet

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Författare: Annika Flärd; Heléne Sandström; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: How are children´s sexual expressions met in preschool:a qualitative interview studyof educators´ experiences of and attitudes towards preschool children´s sexuality. Syftet med detta arbete var att utifrån förskolepedagogers gruppsamtal skildra deras erfarenheter av små barns sexuella uttryck och hur de bemöter sådana. Vår avsikt var också att belysa vad det är som gör att det är så svårt att prata om detta ämne och hur det påverkar verksamheten i förskolan och barnen som vistas där. Vi använde oss av en kvalitativ forskningsmetod och genomförde gruppintervjuer med sammanlagt 13 verksamma pedagoger i förskolan. Intervjuerna visade att pedagogerna i många fall helt saknar utbildning om barns sexualitet och sexuella utveckling. Denna okunskap och ämnets känsliga natur visade sig påverka pedagogerna och utformningen av verksamheten i mycket hög grad. Resultatet visade att det finns en mycket stor brist på tillfällen men även ett visst motstånd från pedagogernas sida att samtala om barns sexualitet. Trots detta var pedagogerna mycket medvetna om vikten av att bemöta barns sexuella uttryck på ett korrekt sätt. Det framkom också att barns sexualitet har fått en negativ innebörd, då behovet av att skydda och hindra barnen från att vara nakna och utforska sina och varandras kroppar är stort. Barns sexualitet visade sig än idag förknippas med något skamligt och farligt så som övergrepp eller som ett tecken på att barnet inte mår bra. Detta visade sig även medföra att förskolans verksamhet präglas av förbud och regler som försvårar barnens nakna lekar och utforskandet av sin egen och varandras kroppar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)