Design reflektion. Teaterlärarens iscensättande av Gymnasiskolan 2011

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: design; reflektion; teaterteori; teaterdidaktik; G;

Sammanfattning: AbstractMed Gymnasieskolan 011 har nya, mer teoritunga kursplaner skapats. Samtidigt harlärandemålen i designaspekterna – scenografi, mask, kostym, ljud och ljus – blivit tydligare.Den här uppsatsen handlar om hur teaterlärare hanterar dessa två faktorer i den praktiskaundervisningen. Forskningsfrågorna jag utgått från är:Hur anpassar teaterlärare sina undervisningsmetoder i teoretisk och reflektiv kunskap tillläroplanens krav?Hur anpassar teaterlärare sina undervisningsmetoder i de delar av teatern som inte ärskådespeleri, de så kallade designaspekterna, till läroplanens krav?Uppsatsen syftar till att se hur tre gymnasieskolor förhåller sig till läroplanen och om möjligtge förslag på hur de skulle kunna förhålla sig närmre vad styrdokumenten föreskriver.Jag har intervjuat fyra lärare vid tre skolor och analyserat deras utsagor mot läroplanen medhjälp av valda delar av Klafkis Konstruktivt-kritiska didaktik, med fokus på mål, innehåll ochmetodik.Jag fann att lärarna mer än adekvat följer läroplanens föreskrifter när det kom till reflektionoch teori, men att de var undermåliga vad gäller fokus på designundervisningen. De bör,enligt läroplanen, fokusera arbetet i kursen Scenisk gestaltningmer på design, vilket integörs i dag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)