Utomhusmatematik : möjligheternas pedagogik

Detta är en Kandidat-uppsats från Matematiska och systemtekniska institutionen

Sammanfattning: Varierat arbetssätt ger möjlighet till nyfikenhet och lust att lära. Oftast är matematiken för abstrakt för eleverna. Utomhusmatematiken ger tillfälle till att arbeta konkret och detta ser vi som ett komplement till den vanliga undervisningen. Syftet är att undersöka möjligheter med utomhusmatematik ur inlärningssynpunkt. Det framkom under en kvalitativ ostrukturerad elevobservation och i fem kvalitativa intervjuer med lärare att i det laborativa matematiska arbetssättet utomhus använder eleverna sina sinnen, kommunikation och samarbete. Samtal och samarbete med varandra underlättar för eleverna att utveckla sin kunskap och förståelse för gemensamma problemlösningar. Inlärningen blir mer verklighetsbaserad genom ett konkret arbetssätt när matematiken synliggörs utifrån elevernas lek.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)