Nätcoaching som ett komplement till lösningsförslag : En undersökning av en ny digital lärmiljö genom undersökande relation

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Den tekniska utvecklingen har varit storskalig i världen och människors vardagsliv har ändrats mycket det senaste seklet. I kontrast till detta har den svenska skolan inte sett samma hastiga tekniska utveckling. Samtidigt visar resultat från PISA att elevers resultat i matematik sjunker. Här identifieras två problem som måste lösas. Därför syftade denna undersökning till att underlätta elevers matematikstudier genom att skapa en ny digital lärmiljö. Lärmiljön kom att kombinera matematiska lösningsförslag med nätcoaching. Det gjordes med hjälp av det digitala läromedlet Mathleaks och lärplattformen TalkMath. Därefter analysera hur entill-en nätcoaching fungerade i denna nya lärmiljö. Undersökningen syftade även ta reda på hur elever uppfattar lärmiljön och om den kan vara ett komplement till lösningsförslag. Lärmiljön skapades med grund i pedagogiska teorier såsom Vygotskijs sociokulturella perspektiv, teorier om coaching, synkron kommunikation samt teorier om en-till-en nätcoaching. Två metoder användes för att samla denna data. För det första sparades alla konversationer automatiskt i en databas. För det andra så användes en enkät för att samla elevernas uppfattning av lärmiljön. Ramverket Undersökande relation användes för att analysera alla konversationerna mellan elev och coach. Studenterna valdes ut från en svensk gymnasieskola där en av författarna jobbar, eleverna var i åldrarna 15-18 år. Resultaten indikerade att denna nya lärmiljö var ett bra komplement till lösningsförslag. Det drogs även slutsatsen att lärmiljön hjälpte elevers kognitiva progression. Undersökningen visar att en digital lärmiljö kan vara ett bra komplement för elever som studerar matematik med lösningsförslag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)