Att resa hållbart på utlandssemestern - hur svårt kan det va'? : En studie om medias skildringar kring (o)hållbart semesterresande och dess potential att inverka på unga resenärers kunskaper, attityder och vanor

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för miljö- och livsvetenskaper

Sammanfattning: Hållbart semesterresande är en utmaning med flera dimensioner. På systemnivå finns det tekniska och organisatoriska utmaningar, och på individnivå handlar det ofta om psykologiska hinder för beteendeförändring. Men ytterligare en utmaning kan sägas finnas, och det på samhällsnivå. Det handlar då om hur olika sociokulturella strukturer och aktörer i samhället formar individers identitet, livsstil och normer. I denna uppsats har tonvikten lagts på den sistnämnda utmaningen, med media i fokus. Media i form av texter och bilder om resande kan vara till inspiration för många turister, och bidra till skapande av mer eller mindre miljövänliga livsstilar och konsumentbeteenden. Genom innehållsanalys av fyra svenska magasin och genomförande av en internetbaserad enkätundersökning bland ungdomar 18-30 år, besvaras följande frågeställningar: ”Hur skildras texter och bilder om (o)hållbart resande i rese- respektive livsstilsmagasin? Vilken potential har media i form av magasin att inverka på unga resenärers kunskaper, attityder och vanor kring (o)hållbart semesterresande?” Analysen visar att många texter cirkulerar kring aspekter som livsstil och rörlighet, transportmedel och miljöpåverkan samt framtidens teknikutveckling. Dessa skildras ofta på ett sätt som inte hävdas främja ett mer hållbart semesterresande. Texter om hållbar turism och alternativt resande är sällsynta, och enkäten bekräftar att många unga saknar kunskaper inom dessa områden. En viktig slutsats är dock att en majoritet av respondenterna har positiva attityder kring miljö, hållbar turism och alternativt resande, och efterfrågar mer information och inspiration om det. Således finns indikationer på att en positiv trend mot hållbarhet kan vara i antågande bland unga resenärer. Studien pekar också på att media i form av magasin inte används frekvent av unga resenärer som källa till inspiration för resande. Trots detta anses uppsatsens resultat som relevanta, och kan tillsammans med framtida forskning ge värdefulla insikter i hur media kan inverka på, och bidra till, resenärers inställningar och beteenden mot ett mer hållbart resande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)