Alternative warranty management

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Byggföretagen lägger ner åtskilliga timmar på icke inkomstbringande arbete årligen tillföljd av garantihantering. Det är tid som med fördel kan användas i pågående produktionen istället. Det kostar entreprenörerna och kunderna tillsammans 1,3 MDR kr per år för garantihanteringen (Boverket 2007), vilket enbart är med hänsyn till tid nedlagd av byggföretagen och kunderna för att åtgärda felen. Med denna bakgrund kommer följande studie undersöka möjligheterna för ett externt förvaltningsbolag att ta över garantihanteringen, för att Företaget skall kunna lägga all sin tid på den producerande verksamheten. En kartläggning över hur hanteringen fungerar idag på ett entreprenörsföretag med avseende att besvara frågeställningen Hur påverkar det Företaget utifrån tidsåtgång, kostnader och kundnöjdhet om ett förvaltningsbolag tar över hanteringen av garantiåtgärder? Slutsatsen från studien visar på att Företaget skulle dra fördelar av att använda sig av ett externt förvaltningsbolag som ansvarar för garantihanteringen. Detta skulle leda till kortare handläggningstider vilket kan leda till ökad kundnöjdhet. Företaget skulle dra fördelar av att pågående produktion inte skulle belastas av garantiåtagande i samband med outsourcing. P.g.a. Företagets bristfälliga tids- och kostnadsredovisning gällande garantihanteringen, går det inte att dra några slutsatser om det skulle vara lönsamt för Företaget ur ett kostnadsperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)