Lärare i idrott och hälsas uppfattningar om psykisk hälsa i undervisningen : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas uppfattningar om psykisk hälsa i relation till styrdokument

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Arbus Jonathan; Fagö Micael; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idrott och hälsa ska ge elever förutsättningar och verktyg för att kunna ta ansvar för sin hälsa. Trots det ökar den psykiska ohälsan idag hos elever inom skolmiljön (Socialstyrelsen, 2016). Syftet med denna studie är att undersöka hur ordet psykisk hälsa uppfattas utifrån ett lärarperspektiv, samt om lärarna upplever möjligheter och hinder med att undervisa om psykisk hälsa. Empirin i studien samlades in genom sex individuella intervjuer med verksamma lärare i idrott och hälsa i gymnasiet. Resultatet analyserades med hjälp av olika perspektiv på hälsa, dvs det salutogena och det patogena perspektivet på hälsa. Resultatet i studien visar på att lärare uppfattar psykisk hälsa som ett medel och verktyg för att klara av vardagens påfrestningar som stress och de höga krav som ställs på en i samhället. De hinder som lärarna uppfattar med att undervisa om psykisk hälsa är otydliga styrdokument, där det saknas tydlighet hur de ska behandla området i undervisningen. Om området ska kunna utvecklas i undervisningen behöver lärarna få mer verktyg i form av mer resurser från skolan samt tid att planera och finnas till för sina elever, annars finns det en risk att ämnet idrott och hälsa bara spär på den psykiska ohälsan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)