Utveckling och förändring inom digital musikdistribution

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Jag har presenterat komponenterna individ, teknik och marknad som utgör musikindustrins grundläggande drivkraft för förändring. I företagsintervjun har jag använt den kvalitativa metoden och diskuterat de individuella processerna, olika tekniker och varierande, ögonblickliga elektroniska marknadsplatser som kan förändra ett köpbeteende. Med historiska perspektiv belyses den nuvarande musikindustrins inkompetens och vidhållande till traditionella verksamhetsmetoder, samt musikbranschens interna oförmåga att modernisera och möta den nya efterfrågan från en musikintresserad allmänhet. Digitaliseringen har medfört en förändrad och utvecklad varudistribution av en elektronisk infrastruktur och nyuppfunna funktioner som verktyg för vardaglig musikavlyssning. Systemutvecklingen på 00-talet har frambringat nya modeller och en tidsenlig användarvänlighet för varje producent och konsument av musik. De tekniska genombrotten har framkallat enorma genomslag inom de fundamentala områdena i musikbranschen. Teknikevolutionen medför en förändring som tillstånd av kontinuerliga processer av produktformatet och förbrukning, där nya affärsmodeller är beviset och resultatet för en lyckad modernisering av konsumtion av musik. Branschen står härmed, som ett eget objekt, för ett destruktiv och självförstörande uppträdande och med en föråldrad verksamhetsstruktur. De teknik- och musikintresserade individerna och externa entreprenörer, är den yttre materia som stegvis krossar branschens barriärer och pressar fram de första stegen till en implodering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)