Konsumenters insikt med hållbar klädkonsumtion : En fallstudie om vilka strategier som kan främja hållbara konsumtionsvanor i modebranschen

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Ikram Rahmoun; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Textilindustrin är en av världens mest förorenade industrier och har negativ inverkan på miljön och människor. I dagsläget produceras allt för mycket kläder och eftersom trender förändras i enhastig takt blir resursutnyttjandet av kläder väldigt lågt. Om detta konsumtionsmönster fortsätter kommer det att krävas tre dubbla naturresurser år 2050, vilket är helt utanför jordens planetära gränser. Tidigare studier visar att konsumenterna tycker att det är viktigt att konsumera hållbart men att enbart 16 procent agerade i enlighet med deras värderingar. Studien syftar därför på att undersöka konsumenternas insikt med hållbar klädkonsumtion genom ett svenskt klädföretag och därigenom identifiera strategier för att främja ett mer hållbart konsumtionsmönster. Studien undersökte hur det svenska företaget förmedlar hållbar klädkonsumtion, hur kunderna uppfattar budskapet och föreslog även vilka strategier företag kan använda för att främja hållbara konsumtionsvanor. För att få kundernas uppfattning om hållbar konsumtion ansågs enkätundersökning vara en lämplig datainsamlingsmetod. För att stärka och komplettera den kvantitativa datainsamlingen har även en del kunder intervjuats. Utöver detta har även fallföretaget och en hållbarhetskommunikatör intervjuats. Studiens empiri visar att företaget förmedlar hållbar klädkonsumtion genom sin affärsmodell som uppmuntrar kunder till att hyra istället för att köpa än genom miljörelaterad marknadsföring. Det har även konstaterats att kunderna uppfattar hållbar klädkonsumtion främst genom att köpa högkvalitativa och tidlösa plagg som håller länge. Enkätundersökningen visar att de avgörande faktorerna för kunderna vid köp är pris, därefterkommer kvalité och design. För att de hållbara alternativen ska bli ett prioriterat val bör klädföretag fokusera på att skapa högkvalitativa plagg i attraktiva design och för överkomliga priser. Konsumenter värdesätter kläder som inte är orimligt billiga och därav konsumerar de mer hållbart. Studiens empiri visar även att det enklaste sättet att nå kunderna är via sociala medier. Upplysning via sociala medier kan hjälpa konsumenter att fatta mer välgrundade beslut vid köp, eftersom marknadsföring har en enorm påverkan på konsumenternas beteenden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)