Lådcykeln i förskolan : Möjligheter och begränsningar ur barns perspektiv och ur ett barnperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Louise Ögren; [2017]

Nyckelord: lådcykel;

Sammanfattning: Syftet med studien var att ur barns perspektiv och ur ett barnperspektiv undersöka vilka meningserbjudanden i form av möjligheter och begränsningar som lådcykeln kan ge barnen i förskolan. För att uppnå studiens syfte användes kvalitativa metoder; intervjuer och observationer. Barn och personal intervjuades från två olika verksamheter där lådcykeln används dagligen. Observationerna genomfördes genom fältanteckningar. En Ur och Skur förskola i en mindre stad i mellersta Sverige och en pedagogisk omsorgsverksamhet i en större stad i mellersta Sverige undersöktes. Resultaten visar att lådcykeln kan erbjuda barnen många möjligheter både utifrån ett barnperspektiv och utifrån barns perspektiv. Få begränsningar kunde uppfattas från både barn och personal angående lådcykelns meningserbjudanden. Överensstämmande resultat från båda perspektiven visar att lådcykeln erbjuder en möjlighet för barnen att ta sig till platser i utomhusmiljön och ta del av platser som barnen vill vara på. Lådcykeln uppfattas även skapa möjlighet för barnen att ta del av parker, skogar och platser långt bort från verksamheten. Lådcykeln möjliggör även ett socialt samspel mellan barnen med tid för samtal eller avkoppling samt en positiv fysisk kontakt mellan barnen när de sitter nära varandra i lådan. Dåligt väder uppfattas skapa begränsningar med lådcykeln och barnens möjligheter att själva ta sig i och ur vagnen upplevs ibland vara begränsad. Lådcykeln upplevs vara ett bra verktyg i förskolors praktiska verksamhet för att skapa en större tillgänglighet till utomhusmiljön. Denna studie ger även en inblick för hur användandet av lådcyklar i förskolan kan förbättras för barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)