Sökning: "åk 4"

Visar resultat 11 - 15 av 251 uppsatser innehållade orden åk 4.

  1. 11. Concept cartoons - ett didaktiskt verktyg för lågstadieelever : Betydelsen av designen på en Concept cartoon i synliggörande av elevers förkunskaper i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Schützer; Victoria Åberg; [2023]
    Nyckelord :Concept cartoon; Design research; Didactic tool; Visual thinking strategies; Sociocultural perspective; Concept cartoons; Design research; Didaktiskt verktyg; Visual thinking strategies; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Concept cartoons are a didactic tool, which are alike cartoons and address concepts and phenomena within the science subjects. The available Concept cartoons on the Swedish National Agency for Education's website are mainly aimed for pupils from 10 to 15 years old, however there are only a few for pupils from 7 to 9 years old. LÄS MER

  2. 12. Fördelar och nackdelar med digitala verktyg i mellanstadieelevers skrivprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sofia Kask; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital literacy; skrivundervisning; skrivprocess;

    Sammanfattning : Ett samhälle som blir allt mer digitalt har gjort att vi har fått helt andra möjligheter att kommunicera och ett nytt sätt för oss människor att skapa mening i tillvaron. Majoritetenav de texter som unga idag möter är digitala och de kommunicerar dagligen via digitala medier. LÄS MER

  3. 13. Digitala verktygens möjligheter och utmaningar i skrivutveckling. : En studie om elevers och lärares reflektioner om digitala verktygens möjligheter och utmaningar i skrivutveckling med fokus i svenskämnet i åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madicken Karlsson; Sherife Hashani; Jasmin Cherri; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; skrivutveckling; elevperspektiv; lärarperspektiv; årkurs 4–6; digital kompetens; redskap; mediering; fysiska redskap; psykologiska redskap; artefakter och sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket 2022, s.8) beskriver att elever i dagens samhälle behöver förses med en digital kompetens. Skolor i Sverige erbjuder elever digitala verktyg som stöd i skrivutveckling i svenskundervisning. LÄS MER

  4. 14. Morfologiskt baserad intensivundervisning och upprepad läsning i åk 4 – en jämförande interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Pia Hörnkvist; Carina Lindgren; [2023]
    Nyckelord :läsutveckling; avkodning; språklig sårbarhet; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Abstract This study examines intensive training with repeated reading, compared to intensive training in morphological knowledge among pupils who experience reading difficulties in grade 4. The focus is on decoding ability, spelling and word comprehension. LÄS MER

  5. 15. Läromedel i arabiska som modersmål - En studie av två skolböcker i ämnet i årskurs 4-6 ur lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Abbas Kalkali; [2022-03-22]
    Nyckelord :Arabiska språk; kultur och identitet; Modersmålsundervisning; läromedel; läroböcker;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att jämföra två läroböcker i arabiska för åk 4, en som är publicerad i Jordanien “Lugatuna l-arabiytu” Vårt arabiska språk och en som är publicerad i Sverige ”Al-arabiya lugati“ mitt språk är arabiska. Arbetet avser att analysera och jämföra innehållet mellan några texter i dessa läroböcker med avseende på hur väl de följer de svenska styrdokumenten i åk 4-6. LÄS MER