Sökning: "interactive book reading"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden interactive book reading.

  1. 1. En bild säger mer än tusen ord : En undersökning om visuellt berättande

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Klara Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; illustration; barnböcker och karaktärsdesign.;

    Sammanfattning : This article examines visual storytelling and how visual artefacts could be used to communicate a specific message to several different interactors. Often when a person analyzes an image, the person's analysis is affected by her previous experiences, what is currently relevant in her everyday life and what associations the person has to different colors and objects in the image. LÄS MER

  2. 2. Att läsa högt tillsammans : En kvalitativ studie om språkutveckling och dialogisk högläsning i grundskolan F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Valentina Koutcho; [2023]
    Nyckelord :Reading aloud; dialogical reading; sociocultural theory; language development; qualitative method; Högläsning; dialogisk högläsning; sociokulturell teori; språkutveckling; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera lärares uppfattningar om betydelsen av dialogisk högläsning för elevers språkutveckling samt hur de tillämpar metoden i praktiken. En kvalitativ metod används i form av semistrukturerade intervjuer med lärare som arbetar på grundskolans årskurser F-3. LÄS MER

  3. 3. Att vara en viktig vuxen i en anonym miljö : En kvalitativ studie av bibliotekariers upplevelser av att ha arbetat med en digital boktipstjänst med biblioterapeutiska inslag för unga

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Backman; [2022]
    Nyckelord :läsfrämjande; skrivfrämjande; biblioterapi; biblioterapeut; barn- och ungdomsbibliotekariens kompetens; digital kommunikation; anonymitet; identite;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to gain in-depth knowledge of how a digital reading and writing promotion library service for young people is experienced and described by the participating librarians. More specifically, to investigate the link between the service and bibliotherapy, as well as the librarians' view of communication via the service. LÄS MER

  4. 4. Ta steget för att hitta din läsglädje! : En kvalitativ undersökning om folkbibliotekariers läsfrämjande arbete med hjälp av alternativa metoder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Ida Andersson; Jessica Norlin; [2022]
    Nyckelord :Public libraries; Reading promotion; Multimodal; Literacy; Children; Motivation; Barns perspektiv; Barnperspektiv; Läsfrämjande; Läsglädje;

    Sammanfattning : This thesis inquiries into the public libraries and librarians attitude towards and use of alternative methods in their reading promotion work for children aged 10–18. The statistics show that children's reading comprehension has decreased in surveys of PIRLS. LÄS MER

  5. 5. Biblioterapi : En kvalitativ studie om tillämpad biblioterapi utanför Sverige

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Rodell Dahlberg; [2021]
    Nyckelord :folkbibliotek; biblioterapi; läsfrämjande; skönlitteratur; utvecklingsbiblioterapi; läsbiblioterapi; interaktiv biblioterapi; klinisk biblioterapi;

    Sammanfattning : Bibliotherapy is a therapeutic method with book reading and dialogues about literature as its primary focus. It is a method that can be used for reading promotion purposes. Bibliotherapy is relatively unexplored in Sweden. The purpose of this thesis is to investigate how bibliotherapy is applied outside Sweden. LÄS MER