Sökning: "Victoria Åberg"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Victoria Åberg.

  1. 1. Concept cartoons - ett didaktiskt verktyg för lågstadieelever : Betydelsen av designen på en Concept cartoon i synliggörande av elevers förkunskaper i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Schützer; Victoria Åberg; [2023]
    Nyckelord :Concept cartoon; Design research; Didactic tool; Visual thinking strategies; Sociocultural perspective; Concept cartoons; Design research; Didaktiskt verktyg; Visual thinking strategies; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Concept cartoons are a didactic tool, which are alike cartoons and address concepts and phenomena within the science subjects. The available Concept cartoons on the Swedish National Agency for Education's website are mainly aimed for pupils from 10 to 15 years old, however there are only a few for pupils from 7 to 9 years old. LÄS MER

  2. 2. "Man är olika liksom. Och man ska få ha rätt att få vara sig själv" : En narrativ studie om personers upplevelser av att leva med ADHD

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Victoria Åberg; Beatrice Önell; [2020]
    Nyckelord :Neuropsykiatrisk diagnos; ADHD; Identitet; Livshistoria; Socialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur det är att leva med den neuropsykiatriska diagnosen ADHD och hur personer hanterar olika situationer i livet. Studien intresserar sig även för hur personernas identitet har skapats i samspel med andra. LÄS MER

  3. 3. Förmågan att använda betoningsmönster och relationen till expressiv grammatik och fonologi hos barn med typisk språkutveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Victoria Freij; Hanna Åberg; [2020]
    Nyckelord :prosody; prosodic stress; expressive grammar; word and nonword repetition; language development; preschool children; prosodi; betoning; expressiv grammatik; ord- och nonordsrepetition; språkutveckling; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftade till att undersöka om det fanns en relation mellan barns prosodiska och expressiva grammatiska förmågor samt hur förmågan att använda betoning hos barn med typisk språkutveckling kan beskrivas. Metod: Tolv barn i åldrarna 3;7–6;11 med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER