Sökning: "expressive grammar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden expressive grammar.

  1. 1. Mixed-Initiative Tile-Based Designer : Examining Expressive Range And Controllability For 2D Tile-Based Levels

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rafael Dolfe; [2022]
    Nyckelord :Procedural Content Generation; Expressive Range; Controllability; Mixed- Initiative; Declarative Modelling; Level Design; Procedurell innehållsgenerering; Uttrycksomfång; Kontrollerbarhet; Blandinitiativ; Deklarativ Modellering; Nivådesign;

    Sammanfattning : This paper investigates the effectiveness of expressive range and controllability for 2-dimensional tile-based procedural content generation. Procedural content generation (PCG) is the automation of content, often in games, and tile-based PCG is when the generated content is constrained to a grid structure. LÄS MER

  2. 2. Förmågan att använda betoningsmönster och relationen till expressiv grammatik och fonologi hos barn med typisk språkutveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Victoria Freij; Hanna Åberg; [2020]
    Nyckelord :prosody; prosodic stress; expressive grammar; word and nonword repetition; language development; preschool children; prosodi; betoning; expressiv grammatik; ord- och nonordsrepetition; språkutveckling; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftade till att undersöka om det fanns en relation mellan barns prosodiska och expressiva grammatiska förmågor samt hur förmågan att använda betoning hos barn med typisk språkutveckling kan beskrivas. Metod: Tolv barn i åldrarna 3;7–6;11 med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER

  3. 3. Grammatical Effects of Affect A contrastive corpus analysis of the use and meaning of infant and baby

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Carl-Anders Karlsson; [2017-10-12]
    Nyckelord :Affective meaning; expressive meaning; semantics; Cognitive grammar;

    Sammanfattning : This thesis aims at (1) outlining a basic understanding of how affective, or expressive, meaning can be understood relative to linguistic meaning and language at large, and (2) analysing how affective meaning may relate to epistemological status and reference type in actual language use. The thesis' theoretical framework is largely situated within the paradigm of cognitive linguistics, and in particular drawing from the work of Langacker (2008). LÄS MER

  4. 4. English as a Second Language for Kenyan Children in Primary School : A Trial of the Spoken Language Assessment Profile – Revised Edition

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Therése Karlsson; Hanna Lawrence; [2015]
    Nyckelord :SLAP-R; Kenya; children; primary school; phonology; semantics; grammar; expressive; receptive; English L2; SLAP-R; Kenya; barn; grundskola; fonologi; semantik; grammatik; expressiv; receptiv; engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : Sub-Saharan Africa is a multilingual environment and there is a lack of materials available for speech and language assessment in this area (Hartley & Krämer, 2013). The norms for assessment material cannot be used for both monolinguals and bilinguals, since bilinguals may have different levels of knowledge in their languages (Kohnert, 2010). LÄS MER

  5. 5. DYnamisk Motorisk TAlbedömning (DYMTA) – en referensstudie : Åldersgrupperna 4:0–4:11 år och 7:0–8:11 år

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Louise Lundvall; Linda Smetana; [2015]
    Nyckelord :DYMTA; dynamisk motorisk talbedömning; verbal dyspraxi; talmotorik; talmotorisk utveckling; språk; fonologi; referensstudie;

    Sammanfattning : Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) är ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi är termen för barn som har en nedsättning i förmågan att viljemässigt programmera motoriken vid talproduktion. LÄS MER