Sökning: "ord- och nonordsrepetition"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ord- och nonordsrepetition.

  1. 1. Sambandet mellan nonordsrepetition och ordförråd : En studie om förmågan att repetera nonord i förhållande till bredd i expressivt ordförråd hos barn mellan 6–10 år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Hanna Luna; Julia Viklund; [2022]
    Nyckelord :Nonordsrepetition; benämningstest; fonologisk bearbetningsförmåga; skolbarn; ordförrådsutveckling; logoped;

    Sammanfattning : Bakgrund Tidigare studier har föreslagit att repetition av obekanta ord är en förmåga som föregår och predicerar barns förmåga att lära sig nya ord. Däremot finns olika uppfattningar gällande styrkan i sambandet mellan förmågan att repetera obekanta ord, i form av nonord, och bredd i expressivt ordförråd, inom olika åldrar. LÄS MER

  2. 2. Förmågan att använda betoningsmönster och relationen till expressiv grammatik och fonologi hos barn med typisk språkutveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Victoria Freij; Hanna Åberg; [2020]
    Nyckelord :prosody; prosodic stress; expressive grammar; word and nonword repetition; language development; preschool children; prosodi; betoning; expressiv grammatik; ord- och nonordsrepetition; språkutveckling; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftade till att undersöka om det fanns en relation mellan barns prosodiska och expressiva grammatiska förmågor samt hur förmågan att använda betoning hos barn med typisk språkutveckling kan beskrivas. Metod: Tolv barn i åldrarna 3;7–6;11 med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER

  3. 3. Samband mellan ordinlärning, ansträngning och fonologiskt minne: en studie av galvanisk hudrespons

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Elma Ganibegovic; Victoria Hoang; [2017-08-11]
    Nyckelord :ordinlärning; ansträngning; galvanisk hudrespons; fonologiskt minne; psykofysiologi; word learning; effort; galvanic skin response; phonological memory; psychophysiology;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan ordinlärning, ansträngningsgrad och fonologiskt minne. Tjugo universitetsstudenter fick lära sig ord på latin via ett bildspel. LÄS MER

  4. 4. - Om någon inte är modig… - … så är han kass. Förskolebarns och skolbarns förmåga att mobilisera adjektivantonymer

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sandra Malmborg; Ida Nordsjö; [2017]
    Nyckelord :Antonymi; adjektiv; lexikal semantisk utveckling; logopedi; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte För att pröva en teori om lexikal semantisk organisation studerades barns förmåga till mobilisering av motsatsord (antonymer). Denna förmåga relaterades till fonologiskt korttidsminne, språkförståelse och grammatisk produktion. Syftet var också att undersöka etableringsordningen för motsatsord samt betydelsen av ledtrådar. LÄS MER

  5. 5. Nyordsinlärning i relation till ordförråd, nonordsrepetition och prosodi hos en grupp barn i förskoleåldern med typisk språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Hälsouniversitetet

    Författare :Aina Birchwood; Michaela Eriksson Leidnert; [2014]
    Nyckelord :Children; novel word learning; vocabulary; nonword repetition; prosodic features; barn; nyordsinlärning; ordförråd; nonordsrepetition; prosodiska egenskaper;

    Sammanfattning : Vid flertalet studier har det framkommit att ordförrådets storlek och förmågan till nonordsrepetition påvisar samband med nyordsinlärning. De prosodiska egenskapernas inverkan vid nyordsinlärning är emellertid inte lika studerad. LÄS MER