Sökning: "ord- och nonordsrepetition"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ord- och nonordsrepetition.
1. Sambandet mellan nonordsrepetition och ordförråd : En studie om förmågan att repetera nonord i förhållande till bredd i expressivt ordförråd hos barn mellan 6–10 år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Tidigare studier har föreslagit att repetition av obekanta ord är en förmåga som föregår och predicerar barns förmåga att lära sig nya ord. Däremot finns olika uppfattningar gällande styrkan i sambandet mellan förmågan att repetera obekanta ord, i form av nonord, och bredd i expressivt ordförråd, inom olika åldrar. LÄS MER
2. Förmågan att använda betoningsmönster och relationen till expressiv grammatik och fonologi hos barn med typisk språkutveckling
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Syfte: Studien syftade till att undersöka om det fanns en relation mellan barns prosodiska och expressiva grammatiska förmågor samt hur förmågan att använda betoning hos barn med typisk språkutveckling kan beskrivas. Metod: Tolv barn i åldrarna 3;7–6;11 med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER
3. Samband mellan ordinlärning, ansträngning och fonologiskt minne: en studie av galvanisk hudrespons
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan ordinlärning, ansträngningsgrad och fonologiskt minne. Tjugo universitetsstudenter fick lära sig ord på latin via ett bildspel. LÄS MER
4. - Om någon inte är modig… - … så är han kass. Förskolebarns och skolbarns förmåga att mobilisera adjektivantonymer
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte För att pröva en teori om lexikal semantisk organisation studerades barns förmåga till mobilisering av motsatsord (antonymer). Denna förmåga relaterades till fonologiskt korttidsminne, språkförståelse och grammatisk produktion. Syftet var också att undersöka etableringsordningen för motsatsord samt betydelsen av ledtrådar. LÄS MER
5. Nyordsinlärning i relation till ordförråd, nonordsrepetition och prosodi hos en grupp barn i förskoleåldern med typisk språkutveckling
Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; HälsouniversitetetSammanfattning : Vid flertalet studier har det framkommit att ordförrådets storlek och förmågan till nonordsrepetition påvisar samband med nyordsinlärning. De prosodiska egenskapernas inverkan vid nyordsinlärning är emellertid inte lika studerad. LÄS MER