Sökning: "benämningstest"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet benämningstest.

  1. 1. Samband mellan bredd i expressivt ordförråd och avkodningsförmåga hos svenskspråkiga barn i årskurs 2

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Sara Eneroth; [2023]
    Nyckelord :Expressive vocabulary; phonological ability; decoding; nonwords; visual word recognition; Expressivt ordförråd; fonologisk förmåga; avkodning; nonord; helordsläsning;

    Sammanfattning : Ordförråd och avkodning är viktiga för läsförståelsen, som i sin tur är viktig för lyckade prestationer i skolan och arbetslivet. Det expressiva ordförrådet innehåller de ord vi själva kan producera. Avkodning är grunden i läsning och innebär skapande av kopplingar mellan tecken och ljud. LÄS MER

  2. 2. Sambandet mellan nonordsrepetition och ordförråd : En studie om förmågan att repetera nonord i förhållande till bredd i expressivt ordförråd hos barn mellan 6–10 år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Hanna Luna; Julia Viklund; [2022]
    Nyckelord :Nonordsrepetition; benämningstest; fonologisk bearbetningsförmåga; skolbarn; ordförrådsutveckling; logoped;

    Sammanfattning : Bakgrund Tidigare studier har föreslagit att repetition av obekanta ord är en förmåga som föregår och predicerar barns förmåga att lära sig nya ord. Däremot finns olika uppfattningar gällande styrkan i sambandet mellan förmågan att repetera obekanta ord, i form av nonord, och bredd i expressivt ordförråd, inom olika åldrar. LÄS MER

  3. 3. Bredd i expressivt ordförråd hos 7-11 åriga barn : i jämförelse med vårdnadshavares utbildningsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Linn Westerlund Souza; Naima Enfält; [2022]
    Nyckelord :skolbarn; expressivt ordförråd; SES; vårdnadshavares utbildningsnivå; benämningstest;

    Sammanfattning : Den språkliga miljön som barnet vistas i har visat sig ha stor betydelse för utvecklandet av barnets ordförråd. Bredden i ordförrådet är ett kvantitativt mått och beskrivs vara de antal ord en person kan och har kännedom om. LÄS MER

  4. 4. Meningsrepetition hos 7-11 åriga barn i jämförelse med bredd i expressivt ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Ebba Sjölund; Lina Tynkkynen; [2022]
    Nyckelord :Meningsrepetition; benämningstest; logopedi; skolbarn;

    Sammanfattning : Bakgrund Meningsrepetitionsuppgifter har använts i flera studier som mått på exempelvis verbalt korttidsminne, den episodiska bufferten och språklig förmåga. Hur meningsrepetition relaterar till språkliga förmågor har undersökts i flera studier, varav enstaka har undersökt relationen till expressivt ordförråd. LÄS MER

  5. 5. Högfrekventa innehållsord i svenska bilderböcker - förskolebarns förmåga att producera vanligt förekommande innehållsord

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Annie Karlsson; Anna Svensson; [2019]
    Nyckelord :barnspråk; korpus; lexikal-semantisk utveckling; semantiska domäner.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att bidra till insikter om den lexikal-semantiska utvecklingen genom att identifiera vilka innehållsord samt semantiska domäner barn förväntas behärska i förskoleåldern. Metod: En korpus av populära bilderböcker för svensktalande barn sammanställdes för att undersöka vilka ord som är högfrekventa samt vilka semantiska domäner dessa ord tillhör. LÄS MER