Sökning: "benämningstest"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet benämningstest.
1. Samband mellan bredd i expressivt ordförråd och avkodningsförmåga hos svenskspråkiga barn i årskurs 2
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Ordförråd och avkodning är viktiga för läsförståelsen, som i sin tur är viktig för lyckade prestationer i skolan och arbetslivet. Det expressiva ordförrådet innehåller de ord vi själva kan producera. Avkodning är grunden i läsning och innebär skapande av kopplingar mellan tecken och ljud. LÄS MER
2. Sambandet mellan nonordsrepetition och ordförråd : En studie om förmågan att repetera nonord i förhållande till bredd i expressivt ordförråd hos barn mellan 6–10 år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Tidigare studier har föreslagit att repetition av obekanta ord är en förmåga som föregår och predicerar barns förmåga att lära sig nya ord. Däremot finns olika uppfattningar gällande styrkan i sambandet mellan förmågan att repetera obekanta ord, i form av nonord, och bredd i expressivt ordförråd, inom olika åldrar. LÄS MER
3. Bredd i expressivt ordförråd hos 7-11 åriga barn : i jämförelse med vårdnadshavares utbildningsnivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Den språkliga miljön som barnet vistas i har visat sig ha stor betydelse för utvecklandet av barnets ordförråd. Bredden i ordförrådet är ett kvantitativt mått och beskrivs vara de antal ord en person kan och har kännedom om. LÄS MER
4. Meningsrepetition hos 7-11 åriga barn i jämförelse med bredd i expressivt ordförråd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Meningsrepetitionsuppgifter har använts i flera studier som mått på exempelvis verbalt korttidsminne, den episodiska bufferten och språklig förmåga. Hur meningsrepetition relaterar till språkliga förmågor har undersökts i flera studier, varav enstaka har undersökt relationen till expressivt ordförråd. LÄS MER
5. Högfrekventa innehållsord i svenska bilderböcker - förskolebarns förmåga att producera vanligt förekommande innehållsord
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Syftet var att bidra till insikter om den lexikal-semantiska utvecklingen genom att identifiera vilka innehållsord samt semantiska domäner barn förväntas behärska i förskoleåldern. Metod: En korpus av populära bilderböcker för svensktalande barn sammanställdes för att undersöka vilka ord som är högfrekventa samt vilka semantiska domäner dessa ord tillhör. LÄS MER