Sökning: "Meningsrepetition"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Meningsrepetition.

  1. 1. Detaljanalys av CELF-4 Repetition av meningar hos barn med svenska som första och andraspråk

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Henriikka Carolina Harinen; Mette Werner; [2023]
    Nyckelord :meningsrepetition; flerspråkighet; socioekonomisk status; vårdnadshavares utbildningsnivå; morfosyntaktisk förmåga; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att analysera vilka typer av språkliga förändringar som barn med svenska som förstaspråk och barn med svenska som andraspråk gör på CELF-4 Repetition av meningar (RM). Utöver detta syftar studien till att undersöka om vårdnadshavarnas utbildningsnivå har en påverkan på barnens prestation. LÄS MER

  2. 2. Meningsrepetition hos 7-11 åriga barn i jämförelse med bredd i expressivt ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Ebba Sjölund; Lina Tynkkynen; [2022]
    Nyckelord :Meningsrepetition; benämningstest; logopedi; skolbarn;

    Sammanfattning : Bakgrund Meningsrepetitionsuppgifter har använts i flera studier som mått på exempelvis verbalt korttidsminne, den episodiska bufferten och språklig förmåga. Hur meningsrepetition relaterar till språkliga förmågor har undersökts i flera studier, varav enstaka har undersökt relationen till expressivt ordförråd. LÄS MER

  3. 3. Meningsrepetition: påverkan av en- och flerspråkighet samt vårdnadshavares utbildningsnivå

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tuva Blomberg; Anna Sandell; [2019]
    Nyckelord :meningsrepetition; flerspråkighet; vårdnadshavares utbildningsnivå; socioekonomiska faktorer; CELF-4; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: att undersöka och jämföra hur en- och flerspråkiga elever vars vårdnadshavares utbildningsnivå varierar presterar på deltestet Repetition av meningar ur CELF-4 (hädanefter CELF-4 Rm) på svenska. Metod: elever i årskurs 1–2 (medelålder 7;7 år) från två kommuner i Skåne testades med CELF-4 Rm. LÄS MER

  4. 4. Undersökning av samband mellan Theory of Mind, pragmatik och syntax hos barn i åldern 6 - 9 år

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Josefine Lund; Malin Thyr; [2016-09-20]
    Nyckelord :Theory of Mind; False Belief; Syntax; Pragmatik; Barn; Theory of Mind; False Belief; Syntax; Pragmatics; Children;

    Sammanfattning : Theory of Mind testas vanligen genom förståelse för False Belief, där det undersöks om en person kan särskilja mellan sin egen och andras uppfattning. Förmågan utvecklas parallellt med språklig förmåga och studiens syfte var att undersöka sambandet mellan syntaktisk och pragmatisk förmåga och False Belief. LÄS MER

  5. 5. Titta, lyssna och härma! : En studie som undersöker imitationsförmågan för auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan 4 och 8 år.

    Kandidat-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Frida Persson; Clara Hedenqvist; [2013]
    Nyckelord :Imitation; visuell uppmärksamhet; arbetsminnesförmåga; nonordsrepetition; meningsrepetition; ögonrörelsemätare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka imitationsförmågan för auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan fyra och åtta år. Den visuella imitationen undersöktes i form av meningsfulla samt icke-meningsfulla handlingar. LÄS MER