Sökning: "AKK i särskolan"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden AKK i särskolan.

  1. 11. Hjälpmedel i ett sociokulturellt sammanhang - Förhållningssätt till stödjande, rehabiliterande och utvecklande redskap i grund-särskolan och gymnasiesärskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Susan Sall; [2015]
    Nyckelord :redskap; artefakter; hjälpmedel; AKK; kognition; kommunikation;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser förhållningssätt till kognitiva och kommunikativa hjälpmedel hos skolpersonal i särskolan och gymnasiesärskolan. Datainsamlingen har skett via en webbenkät. Analyser av resultatet är gjorda enligt kvantitativ metod med inslag av kvalitativa tolkningar. LÄS MER

  2. 12. AKK alternativ och kompletterande kommunikation : Hur används den i särskolan?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Katarina Ivebo; Anna Jonsson; [2015]
    Nyckelord :Alternativ komplitterande kommunikation AKK ; Grundsärskolan; Gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att få en insikt i hur alternativa kompletterande kommunikation (AKK) används i särskolan och om det finns någon skillnad i olika särskoleverksamheterna. Vår undersökning med klassrumsobservationer och kompletterande intervjuer med berörda lärare visade att det finns skillnader. LÄS MER

  3. 13. Att tala utan tal. En studie om alternativ och kompletterande kommunikation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Nolberger-Wallentén; [2012-10-04]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; autism; kommunikativa kompetenser; sociokulturellt perspektiv; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Bakgrund I mitt arbete som specialpedagog inom särskolan möter jag elever som har begränsningar i sin kommunikativa förmåga. För vissa av dem innebär det att de inte har ett talat språk. Deras kommunikation kan bestå av bilder, ljud, kroppsspråk, tecken mm. LÄS MER

  4. 14. Emotionell kommunikation i gymnasiesärskolan : En studie av emotiva uttrycksresurser i samtal mellan elever med alternativ och komplettterande kommunikation och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sophia Hallgren; [2012]
    Nyckelord :emotioner och emotionsuttryck; kommunikation; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; initiativ och respons.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att ge exempel på hur emotionell kommunikation kan se ut och fungera mellan lärare och elever i särskolan som använder alternativ och kompletterande kommunikation. Emotionell kommunikation utgör en stor del av vår dagliga kommunikation och det är emotionerna som ger våra liv mening och sammanhang. LÄS MER