Sökning: "Academic Libraries"

Visar resultat 21 - 25 av 151 uppsatser innehållade orden Academic Libraries.

  1. 21. “Biblioteken har fortfarande begränsningar och är just nu inte en mötesplats” : En jämförelse av Facebookanvändning på bibliotek

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Göransson; [2022]
    Nyckelord :Facebook; folkbibliotek; akademiska bibliotek; sociala medier; four spaces model; komparativ studie;

    Sammanfattning : This study investigated what Swedish public and academic libraries expressed on their Facebook pages. This study looked at similarities and differences between public and academic libraries through the lens of the Four spaces model by Jochumsen et al. (2012). Data was collected from three public and three academic libraries’ Facebook posts. LÄS MER

  2. 22. Svenska lärosätens stöd i akademiskt skrivande och lärosätesbibliotekens involvering : En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Gren; [2022]
    Nyckelord :Skrivstöd; akademiskt skrivande; akademiska bibliotek; akademisk litteracitet;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is threefold. Firstly it will examine what kind of support in academic writing is offered outside classes in higher education in Sweden. Secondly it will investigate what the most valued skills for the personnel working with providing this support are considered to be. LÄS MER

  3. 23. Högskolebibliotekarier, öppen forskningsdata och yrkesidentitet : en kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Mikaela Hofmann; [2022]
    Nyckelord :Information; Library; Librarians; Occupational Identity; Open Research Data; Open Science; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to create knowledge about the occupational identity of academic librarians in relation to their work with open research data. Interviews with six librarians from six different Swedish academic libraries were performed and analysed with the use of occupational identity-theory and sociocultural theory. LÄS MER

  4. 24. Personen i rummet med böcker : En systematisk litteraturstudie om skolbibliotekets påverkan på elevers studieresultat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Beatrice Kjellström; Caroline Ruppel; [2022]
    Nyckelord :School librarian; student achievement; teacher; cooperation; Skolbibliotekarie; studieresultat; lärare; samarbete;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie presenterar, diskuterar och analyserar tidigare forskning om skolbibliotekets påverkan på elevers studieresultat och läsutveckling. Syftet med studien är att undersöka skolbibliotek och skolbibliotekariens arbete och den eventuella påverkan de har på elevers studieresultat och läsutveckling. LÄS MER

  5. 25. Academic library instruction on critical evaluation of sources and information : A content analysis of Swedish university library websites

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Emma Johansen; [2022]
    Nyckelord :Academic library; Instruction; Critical thinking; Source evaluation; Information literacy; Media and information literacy; Content analysis; Website; Universitetsbibliotek; undervisning; kritiskt tänkande; källkritik; informationskompetens; medie- och informationskunnighet; innehållsanalys; webbplats;

    Sammanfattning : This master thesis examines how Swedish university libraries are instructing their students on topics related to the critical evaluation of sources and information. The method of analysis was a quantitative and qualitative content analysis of the external websites of Sweden’s public university libraries to determine what modes of instruction are being offered, and how these services are being described and made accessible to their users. LÄS MER