Sökning: "Amanda Granström"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Amanda Granström.

  1. 1. Livsmedelsmärkning - en djungel för konsumenten? : En kvantitativ studie om konsumenters kännedom och användande av livsmedelsmärkningar i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Amanda Granström; Julia Olofsson Sörlin; [2022]
    Nyckelord :Food labels; Front-of-package food labels; consumers knowledge; Livmedelsmärkningar; Märkning på livsmedel; Märkning; konsumenters kännedom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Livsmedelsmärkningar på framsidan av livsmedelsförpackningar kan vägleda konsumenter att välja mer hälsosamma produkter, och därigenom bidra till bättre folkhälsa. Märkningar kan också ge information om en produkt är bra för klimatet, ekologisk eller etiskt producerad. LÄS MER

  2. 2. Kan man skapa energi? : En variationsteoretisk studie av hur elever i årskurs 4-6 kan utveckla förståelse för energibegreppet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Granström; [2020]
    Nyckelord :energibegreppet; variationsteori; undervisning i naturvetenskap; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få kunskap om hur elever i årskurs 4–6 kan utveckla sin förståelse för det naturvetenskapliga begreppet energi med variationsteorin som teoretisk utgångspunkt. Frågorna jag ville ha svar på var vilka kritiska aspekter för begreppet eleverna måste få möjlighet att urskilja för att förstå begreppet på ett specifikt sätt och hur undervisningen kan utformas för att synliggöra dessa kritiska aspekter. LÄS MER

  3. 3. CSR och transparens: Hur påverkas köpintentioner? : en kvalitativ studie om konsumentattityder i förhållande till modeföretags ansvarstagande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Louise Granström Johansson; Emmy Torstensson; Amanda Ljunggren; [2019]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Transparency; Purchase intention; Marketing communication; Hållbarhet; CSR; Transparens; Köpintention; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Det har blivit allt vanligare att modeföretag börjar implementera CSR och transparens i sina verksamheter i syfte att upplysa konsumenter om deras hållbarhetsarbete och ansvarstagande. Som konsument kan det dock vara svårt att uppfatta och tolka informationen angående dessa områden som företaget haft för avsikt. LÄS MER

  4. 4. Patienters upplevelse av mötet med sjuksköterskan inom psykiatrisk slutenvård

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Vårdvetenskap

    Författare :Filippa Granström; Amanda Torberg Stenström; [2017]
    Nyckelord :Experience; nursing; patient; psychiatric ward;

    Sammanfattning : Background: Mental illness is a public health problem in Sweden as well as in other countries around the world. This has not only individual consequences, but also consequences for the community which puts pressure on the mental health care and their staff. LÄS MER

  5. 5. Ett ofrånkomligt öde : Katalonien och Nordirland - en studie i autonomi som global trend

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Granström; Amanda Muren Cederstrand; [2016]
    Nyckelord :autonomi; regionalism; secessionism; irredentism; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker varför de två europeiska regionerna Katalonien och Nordirland blivit politiska autonomier trots att det inom regionerna finns stort engagemang för helt andra politiska mål. Vi prövar en teori om autonomi som global tendens med en förklaringsmodell till varför regioner idag eftersträvar autonomi snarare än suveränitet. LÄS MER