Sökning: "Arildsson"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Arildsson.

  1. 1. Formativ bedömning och dess betydelse för lågstadieelevers läs- och skrivutveckling : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Bothelius; Sofie Arildsson Edström; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; läsutveckling; skrivutveckling; grundskola; sociokulturellt perspektiv; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att urskilja vad tidigare forskning visar om denformativa bedömningens betydelse, gällande läs- och skrivutveckling hos elever ilågstadiet. Vilken betydelse den formativa bedömningen har för eleversläsutveckling, samt hur lågstadieelevers skrivutveckling kan påverkas avanvändandet av formativ bedömning, är de två frågeställningar som ligger till grundför arbetet. LÄS MER

  2. 2. Development of a Light Weight L2-Cache Controller

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Rymdteknik

    Författare :Måns Arildsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : An L2 cache is a device that buffers data in fast memory closer to the Central Processing Unit(CPU) in order to deliver its contents with much lower latency than can otherwise be achieved bymain memory. This provides a substantial performance increase in many systems as the memoryinterface is often a bottleneck. LÄS MER

  3. 3. Skit i boken! Var ÄR lupparna? : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar av utomhuspedagogik

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Arildsson; Anna Viberg Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; outdoor pedagogy; teachers’ perception; outdoor teaching; Förskola; utomhuspedagogik; pedagogers uppfattningar; lärande utomhus;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to analyze how preschool teachers in seven preschools from different pedagogical perspectives in Sweden think about outdoor pedagogy and whether their perspectives influence their work and how they teach. Three research questions have been formulated in order to investigate the purpose: What are the pedagogues’ perceptions of outdoor pedagogy? What are the pedagogues’ perceptions of the differences between teaching indoors and outdoors? What are the pedagogues’ main perceptions of outdoor teaching?  A qualitative method has been used in this study, the data were collected through interviews and observations using a phenomenographical approach. LÄS MER

  4. 4. Har ketamin effekt mot terapiresistent depression?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Mathilda Arildsson; [2019]
    Nyckelord :depression; treatment-resistant depression; TRD; ketamine; depression; terapiresistent depression; ketamin;

    Sammanfattning : Depression är ett syndrom som drabbar mer än 300 miljoner människor i världen. Tillståndet förekommer i individuella variationer men vanliga symtom är nedstämdhet, energiförlust, störningar av sömn och aptit samt känslor av skuld och skam. En svår depression kan innebära lidande och stor funktionsförlust för den drabbade. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivsvårigheter : - med speciell inriktning mot ADHD och dyslexi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Elin Ogenfalk; Fia Arildsson; [2017]
    Nyckelord :Läs-och skrivsvårigheter; ADHD; dyslexi; pedagogiska insatser; pedagogiska åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att se hur forskning beskriver och definierar läs- och skrivsvårigheter med särskild inriktning mot barn med ADHD och dyslexi, samt ta reda på vilka pedagogiska insatser som forskningen presenterar för att främja elevers språkutveckling.  Studien baseras på äldre och nyare forskningsstudier kring vårt valda område. LÄS MER