Sökning: "Barnkonventionen i skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden Barnkonventionen i skolan.
16. Barnkonsekvensanalys som verktyg för samhällsplanering : En fallstudie om kommunal planering av skolvägar i Borlänge och Falun
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/SamhällsbyggnadsteknikSammanfattning : Den ökning av fordon som har skett från mitten av 1950-talet till början på 2000-talet har utvecklats till ett stort samhällsproblem som påverkar den upplevda tryggheten bland många barn och deras vårdnadshavare. Ett stort antal vårdnadshavare upplever att området kring barnens skola samt vägen mellan hemmet och skolan är otrygg. LÄS MER
17. Barnkonsekvensanalys som verktyg för samhällsplanering : En fallstudie om kommunal planering av skolvägar i Borlänge och Falun
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknikSammanfattning : Den ökning av fordon som har skett från mitten av 1950-talet till början på 2000-talet har utvecklats till ett stort samhällsproblem som påverkar den upplevda tryggheten bland många barn och deras vårdnadshavare. Ett stort antal vårdnadshavare upplever att området kring barnens skola samt vägen mellan hemmet och skolan är otrygg. LÄS MER
18. SOCIAL DELAKTIGHET I SKOLAN FÖR BARN OCH UNGDOMAR MED ATTENTION-DEFICIT/HYPERACTIVITY DISORDER
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) är en relativt vanlig diagnos, cirka fem procent av alla barn i Sverige har ADHD. Problem som kan förekomma vid diagnosen, kategoriseras till tre huvudområden: uppmärksamhetsstörning, överaktivitet och impulsivitet som kan skapa hinder i vardagen och i relationer med andra. LÄS MER
19. Skolgårdsgestaltningen påverkar användningen : gröna kvaliteter stärker ungdomars rätt till lek och vila
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Kring ungdomars skolgårdar finns en osäkerhet, målgruppen räknas som barn samtidigt som de närmar sig vuxen ålder. FNs Barnkonvention blev 2020 svensk lag vilket ger ungdomar rätt till lek och vila, under pauser från skolarbetet. Skollagen ger dock inget uttalat stöd för en skolgård utan fokuserar på målstyrda kunskapskrav. LÄS MER
20. Fritidshemråd kommer typ random : En fenomenologisk kvalitativ studie om delaktighet och inflytande i fritidshemmet utifrån pedagogers och elevers upplevelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskolaSammanfattning : From a historical perspective, the view of the child has changed significantly in the last century. An inclusive approach for children with, among other things, rights from the Convention on the Rights of the Child has emerged over time. Schools and leisure centers have slowly changed into doing more accepting and inclusive activities for pupils. LÄS MER